Fremvisning ved fraflytning
Boliger.dk bruger cookies for at huske dine indstillinger, vise relevante reklamer og brugerstatistik. Nogle af disse data bliver delt med sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Hvis du fortsætter med at bruge Boliger.dk vil det ses som en accept af disse cookies. Få flere oplysninger. OK, det er forstået..
  Du er ikke logget ind. Log ind eller opret din egen gratis boligannonce.
Du er her: Forsiden af Boliger.dk > Forum > Jura > Fremvisning ved fraflytning
Boliger.dk - Fremvisning ved fraflytning
Opret annonce Boliger til leje Lejebolig søges Boliger til salg Køberkartotek Bytte bolig Forum
Forumoversigt

Opret et sprgsml

Kontakt Boliger.dk

Fremvisning ved fraflytning

1/11 '11 22:58
Ib Hørup
Har jeg som lejer pligt til at åbne for fremvisning, når jeg fraflytter?
Og hvis "ja", hvor i loven står det så?
13/11 '11 1:08
Bjarke
Umiddelbart vil jeg mene at §97 i lejeloven giver tilladelse til fremvisning.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132875#KXV

"§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret."

Så sagt på godt dansk: Du skal give mulighef for at fremvise din lejlighed, mindst hver anden dag, i det omfang der er brug for det og mindst 2 timer (det nærmere tidspunkt fastsætter du) på disse dage. Hvis du ikke selv ønsker at fremvise lejligheden, kan din udlejer eller en stedfortræder for udlejeren fremvise din lejlighed for dig.

Jeg håber, dette gav svar på dit spørgsmål.
28/6 '13 18:16
Ursula
Dette er ganske vist forståeligt, men spørgsmålet er om man skal give adgang i hele opsigelsesperioden. Det virker ganske urimeligt at udlejeren skal stille så mange timer til rådighed i 3 måneder.
16/11 '14 21:14
Per Andersen
§97 giver ret til fremvisninger i opsigelses perioden, men hvad med perioden op til et lejemåls ophør er der nogen regler herfor?


18/11 '14 13:37
Bjarke
Ursula: Du behøver ikke være hjemme for at din lejebolig kan blive fremvist. Til gengæld må du så acceptere, at udlejer løser sig ind i din bolig for at fremvise den.

Oven i, må det forventes, at en lejebolig oftest ikke skal fremvises ofte, for hvis det er en god pris/beliggenhed osv. er den hurtigt genudlejet. Omvendt hvis boligen ikke er attraktiv, vil der heller ikke være mange der er interesseret i at komme til en fremvisning.

Husk på, at udlejer heller ikke er interesseret i at fremvise boligen flere gange end nødvendigt. Det giver jo også et tidsforbrug for ham at vise den frem.

Det kan i øvrigt være en god idé, at tage en snak med din udlejer. Så kan I måske aftale, at I bliver enige, om fremvisninger f.eks. - i videst mulig udstrækning - helst skal ske mandag eftermiddag. På den måde, undgår du, at skulle planlægge dine dage efter om der kommer fremvisninger og udlejer kan fremvise boligen i blokke for flere interesserede og spare tid ad den vej.

Jeg går ud fra, at du allerede er fraflyttet. men tippet kan du bruge til næste gang, du opsiger et lejemål.
18/11 '14 13:38
Bjarke
Per: Opsigelsesperioden og perioden op til lejemålets ophør er den samme periode. Det er derfor de samme regler der gælder.
8/6 '15 14:19
Rene
I forbindelse med en forestående opsigelse af vores lejemål, vil jeg gerne vide, hvordan Lejelovens §97 skal forstås.

Er det sådan, at lejer skal give adgang til det lejede senest to timer efter udlejers anmodning om at besigtige lejemålet, eller skal det forstås sådan, at lejer skal acceptere, at besigtigelsen kan vare op til 2 timer.

Når der står, at "lejeren fastselv tidspunktet" for besigtelsen, så må der jo være nogle grænser for, hvor længe en lejer kan vente med at give udlejer adgang - omvendt vil det også være rimeligt at give lejer en vis frist.

Kort sagt, hvor lang tid kan lejer vente med at give udlejer adgang.

Når jeg spørger er det fordi, vi gerne vil kunne nå at få huset til at fremstå i en pæn stand, før udlejer besigter det.

8/6 '15 17:33
Morten
Hej Rene

Uden at være advokat, men dog med en del erfaring inden for lejelovgivningen. Mener jeg at Lejelovens §97 skal tolkes som om at du skal give udlejer et 2 timers vindue, min. hver anden hverdag, hvor du bestemmer tidspunktet(men inden for et tidsrum hvor man kan forvente at udlejer vil have mulighed for at besigtige lejemålet)

Altså skal du åbne din kalender for udlejer og fortælle ham/hende hvornår det passer dig, inden for rimelighedens grænser. Men det skal være et 2 timers vindue hvor udlejer så i princippet kan vælge om han vil bruge alle 2 timer eller kun 30 min.hvor du ikke er til stede.

Men tag da en snak med din udlejer og find ud af hvad der fungerer for Jer. Typisk er folk jo til at snakke med. Men reglen er jo lavet for at udlejer ikke bare kan vade ind, men at du som lejer ikke bare kan sige, super det bliver mellem kl 02-04 om natten..

Pøj pøj med det
18/6 '15 16:10
Rene
Hej Morten!


Mange for dit svar!

Nu skal vi snart til at efterprøve lovbestemmelsen i praksis, så det er rart at være lidt forberedt og både kende sin rettigheder og pligter.

Måske venter jeg om dette emne, men tak for nu:-)


Venlig hilsen Rene
17/8 '15 17:08
Lillibeth
Hej
Gælder paragraf 97 når vi har en leje kontrak til den 31.12.15 og nu sætter lejer lejligheden til salg imens vi bor her, vi er jo ikke sagt op i den forstand, skal vi så også stå til rådighed, da jeg synes det er dybt urimeligt.
Mvh Lillibeth
12/9 '15 12:42
Alfred
Gælder §. 97 også ved erhvervslejekontrakter (boligejendom udlejet til erhverv)
Lejer har opsagt lejemålet og udlejer har sat ejendommen til salg hos mægler der står for fremvisningerne.
Venlig hilsen Alfred
19/9 '15 16:03
Ingelise
Gælder alt dette også når vi er i gang med at tømme et dødsbo.

Der er jo ting overalt
20/9 '15 15:21
Morten
Hej Lillibeth

Nu er jeg som sagt ikke advokat, men ja, jeg kan ikke se nogen grund til at udlejer ikke har mulighed for det. Der er principielt ingen forskel på om den er tidsbegrænset 1, 3, 12, 24 1000 måneder. Jeg gætter på at udlejer ikke har skjult for Jer at de ønsker at sælge den. Så det synes jeg egentlig personligt ikke at der er noget problem i. Når I lejer, låner I jo en andens bolig. Så det er vel fair nok at I også stiller lejligheden til rådighed for fremvisning, selvfølgelig så det er mindst muligt til gene for alle parter. Gode mennesker hjælper hinanden :)

Hej Alfred
Tja... altså nu må man jo ikke udleje beboelsesboliger til erhverv, men godt til erhverv, med hensigt på beboelsesbolig, og altså ikke til erhverv. (nu er udlejning jo i sig selv erhverv, hvilket man gerne må, men lejligheden skal jo beboes) Så i det jeg går ud fra at der er nogen der bor der, så gælder §97 over for den den endelige lejer af boligen, vil jeg mene. Men kontakt eventuelt en advokat.

Hej Ingelise
Tja... det er jeg lidt usikker på, men umiddelbart ja. Når lejer dør, opsiges lejekontrakten vel også, med mindre andre familiemedlemmer osv. der har boet der i længere tid kan overtage lejemålet. Men så må udlejer også kunne kræve en hvis form for mulighed for fremvisning. Men det er vel i alles interesse at få tømt dødsboet hurtigst muligt, så alle kan komme videre. Men det plejer at være muligt at snakke med udlejer om at betale leje for en måned eller 2 ekstra, for at man i ro og fred kan få styr på det. Og hvis boet er af større størrelse, skal der jo også en skifteret ind over.

Håber det kunne hjælpe lidt :)
13/4 '16 9:39
Martin Nielsen
Jeg kunne godt tænke mig at vide: Hvilke sanktioner har der været eksempler på, efter at en lejer ikke har ønsket at give udlejeren adgang til mere end 1-2 fremvisninger?

Venlig hilsen fra Martin
13/4 '16 10:35
Morten
Hej Martin

Nu er det et meget speciefikt spørgsmål, som jeg vil gætte på du nok er nød til at gå til en advokat med. Muligvis vil SAPU kun hjælpe dig.

Håber du finder ud af det.

Mvh.
Morten
14/4 '16 10:16
Martin Nielsen
Undskyld, men hvem/hvad er SAPU?

Venlig hilsen fra Martin
15/4 '16 16:57
Morten
Arh... come on Martin. En simple google søgning af SAPU, så kommer det op som det første ;) SAPU.dk er sammenslutningen af private udlejere. Det er lidt det eneste sted(ud over dyre advokater generelt selvfølgelig) udlejere kan finde hjælp og vejledning i forbindelse med udlejning.

Håber du finder en løsning :)
15/4 '16 16:58
Morten
Arh... come on Martin. En simpel google søgning af SAPU, så kommer det op som det første ;) SAPU.dk er sammenslutningen af private udlejere. Det er lidt det eneste sted(ud over dyre advokater generelt selvfølgelig) udlejere kan finde hjælp og vejledning i forbindelse med udlejning.

Håber du finder en løsning :)
5/1 '17 0:25
Martine
Hej
Jeg bor i en bolig og min kontrakt løber til D.1/9/17
Nu vælger udlejer at vil fremvise boligen uden nogen grund.? Og hun har spurgt om tidspunkter og dage .. men nu forlanger hun også at den skal fremvises i weekenderne.? Kan hun det.? Som jeg har kæft på nettet må den kun fremvises hver anden uge i 2 timer i hverdagene? Eller er jeg forkert på den.?
5/1 '17 0:26
Martine
Hej
Jeg bor i en bolig og min kontrakt løber til D.1/9/17
Nu vælger udlejer at vil fremvise boligen uden nogen grund.? Og hun har spurgt om tidspunkter og dage .. men nu forlanger hun også at den skal fremvises i weekenderne.? Kan hun det.? Som jeg har læst på nettet må den kun fremvises hver anden uge i 2 timer i hverdagene? Eller er jeg forkert på den.?
6/1 '17 10:53
Maria Wenzel
Udlejer har altid ret til at fremvise lejeboligen i opsigelsesperioden. Dette fremgår af lejelovens § 97.

Dog skal det bemærkes at denne tilladelse kun gælder 2 timer hveranden hverdag. Det vil altså sige at en udlejer kun kan komme forbi lejemålet hveranden hverdag i maks 2 timer. Disse tidspunkter fastsætter du som lejer.

Martine: Din udlejer har ikke ret til at udvide tidspunkterne til weekender. Ligeledes vil jeg ikke mene at hun kan fremvise allerede nu, altså 9 måneder inden din fraflytning. I normale sammenhænge vil det være en periode på 3 måneder du kan opsige med, og det vil være kutyme at du i denne periode kan forvente fremvisninger fra din udlejer. Men kun i hverdagen og ikke i weekenderne, med mindre du accepterer dette. Hvis jeg var dig ville jeg tage fat i din udlejer og spørge indtil hvorfor der allerede er fremvisninger, og at du gerne vil vente med dem til i kommer tættere på din fraflytning.

Mvh. Maria Wenzel Sørensen
30/3 '17 9:20
Janni Marie Olesen
Hej. Jeg skal fraflytte min lejlighed 15/5, og min Vicevært vil fremvise min lejlighed hverdage og weekender, der står ikke noget om i min kontrakt at ved opsigelse må han komme to gange ugeligt og fremvise den.
Jeg har altid fået afvide at man skal holde sig til kontakten, for der står jo de regler de har lavet, så må jeg vel gerne sige nej?, til de ikke må komme og fremvise min lejlighed før den 1/5, hvor jeg er ude af lejligheden.
3/4 '17 13:40
Morten
Hej Janni

Som Maria skriver oven over, så har udlejer normalt ret til at fremvise lejemålet 2 timer hver anden hverdag. Hvilket principielt kunne være mandag, tirsdag og fredag i maks 2 timer, som du fastsætter inden for rimelighedens grænser. Hvis der står noget andet i lejeaftale, er det det som gælder.
Normalt betaler man jo forudbetalt leje for 3 måneder, hvilket bl.a. er for at udlejer har mulighed for at finde en ny lejer i denne periode, hvorfor jeg ville anse 1 1/2 måned for en meget rimelig periode for fremvisning til potentielle lejere. Hvis andet er aftalt i kontrakten, er det igen det som gælder. Kontrakter kan af gode grunde ikke indeholde alt, og hvis der ikke står beskrevet andet, er det standardreglerne/lovgivningen som gælder. Men det er jo kun dig og udlejer som kender til din kontrakt.

Men som jeg altid plejer at skrive, så vil jeg da anbefale en god dialog, om hvordan I kan hjælpe hinanden bedst muligt, og samtidig genere hinanden mindst muligt. Det er altid godt at kende til sine rettigheder, men en god dialog kan ofte gerne gøre det nemmere for alle parter, da det giver plads til gensidig fleksibilitet og et godt forhold til hinanden, også selv om det kun er en vicevært, har jo alle interesse i at det vil fungere for alle parter, og det er faktisk de færreste mennesker, som er dårlige mennesker, eller bryder sig om at være bussemænd :)
12/9 '17 21:30
Katrine
Jeg ved godt at det er en gammel tråd, men nogen der ved om udlejer må fremvise lejligheden UDEN at jeg har givet samtygge til fremvisningen ?

Spørger fordi jeg ved et tilfælde opdagede at hende der skal over tage den, har lavet en aftale med udlejer om fremvisning af den igen (Jeg har allerede vist den frem to gange for hende) ,Har ikke noget imod at hun ser den igen, undrede mig mere over at jeg ikke er blevet informeret om det fra udlejers side.

Men det må udlejer måske godt, undlade at informere /spørge mig ?

10/10 '18 7:54
birgitte
vil gerne vid om udlejer må vise lejlighed frem før man går ind i opsiglese periode
11/10 '18 13:05
Morten Olesen
Hej Birgitte

Det korte svar er nok nej. Men det kommer lidt an på hvad du mener med opsigelse periode.

For har du opsagt din lejekontrakt, så er du allerede inde i din opsigelsesperiode, og udlejer har derfor ret til at fremvise lejemålet for potentielle lejere, så den kan blive lejet hurtigst muligt ud igen. Nægter du udlejer det, kan udlejer kræve erstatning for tabt lejeindtægt grundet forsinkelse af genudlejning.
Lige ledes kan lejligheden også vises frem til potentielle købere eller håndværkere hvis der skal laves renovation osv.

Håber det var svar nok på dit spørgsmål.
11/10 '18 16:32
birgitte larsen
jeg har lejet huset på en 2 års kontrakt indtil den 31-1-2019 og pt er der næsten 4 mdr til jeg skal flytte kan han forlange jeg flytter før da
11/10 '18 22:50
Morten Olesen
Ikke med mindre han har opsagt lejemålet med 1 års varsel, typsik fordi han selv skal bruge det. I kan selvfølgelig også have aftalte andet, men så havde du jo nok vidst det. Ellers har ikke mulighed for at forlange du flytter før. Og igen så alligevel... men så skal det være på grund af renovation og så skal du genhuses et andet sted...
23/10 '18 20:49
Tina Christiansen
Hejsa.
Jeg har sagt min lejlighed op og udlejer har derfor valgt at sælge huset når jeg flytter..
Der blev skrevet ind i lejekontrakten at han skal have 6000 kr for maling og for arbejdets udførelse, når jeg fraflytter ind i lejekontrakten.. Der skal også holdes et fraflytningssyn inden.
Jeg ved at han har fået det solgt, da han har meget travlt med at høre om jeg kan flytte før..
Mit spørgsmål er, om nogle ved om de 2 ovenstående spørgsmål er gældende når det nu er blevet solgt. Han skal ikke male inden de nye købere overtager og hvorfor fraflytningssyn - når huset er solgt?
24/10 '18 13:06
Morten Olesen
Hej Tina

Umiddelbart vil jeg sige, at det er kontrakten der gælder. Salget af huset har jo som sådan ikke noget med dig som lejer at gøre, med mindre der er aftalt i lejekontrakten at det har på den ene eller anden måde (så som med forkøbsret os.) og selv om du siger at udlejer ikke skal male mm. inden den nye køber overtager, kan man jo argumentere for at prisen på lejligheden eller eventuelle nedslag afspejler lejlighedens stand og handelsværdi, og køber på den måde har fået kompenseret de 6.000,- til dækning af udgifter til maling mv. af din udlejer, som jo så kompenseres af dig i henhold til lejekontrakten. Det samme i forhold til udgifter til at ordne ting, i henhold til det fraflytningssyn, som under alle omstændigheder skal laves. Som sådan behøver en udlejer ikke hverken at male eller ordne tingene, men prisen på arbejdet, skal selvfølgelig afspejle hvad det ville koste at få det gjort. Lige som det selvfølgelig skal laves, hvis en ny lejer skulle ind og der i lejekontrakten stod at standen på lejemålet var efter det.

Jeg kan godt se at det ville være rart at kunne spare lidt penge, vi sparer jo gerne hvor vi kan. Men lejekontrakten imellem dig og udlejer er en aftale imellem dig og udlejer, såvel som købskontrakten er en aftale imellem køber og sælger, og er 2 forskellige aftaler imellem 2 forskellige parter, som sådan ikke har andet til fælles end at omhandle samme lejlighed.

Hvor vidt du så ønsker at indgå i forhandling med udlejer om eventuelt kompensation for tidlig fraflytning er jo så en anden ting, som I jo selvfølgelig ka aftale indbyrdes.

Håber det hjælper/giver mening.
6/11 '18 19:49
Julie Jensen
Hej Tina,

jeg sad lige og kiggede på bloggen i forbindelse med at jeg skulle have noget hjælp. jeg faldt dog over denne tråd og har haft samme situation som dig: Udlejer kan åbenbart ikke fastsætte et bestemt beløb i lejekontrakten i istandsættelse. Jeg havde det til at stå i min lejekontrakt, at jeg skulle betalt 10.000 kroner ved fraflytning - i forbindelse med en anden sag, så fik jeg hjælp af disse, som sagde at det var ulovligt: https://digura.dk/fraflytningsrapport

Måske der er mere at komme efter helt generelt?
21/1 '19 14:23
Helle Larsen
Nej det er korrekt at udlejer ikke kan det. Men håndtering af ind- og fraflytning er i det hele taget lidt kompliceret og der er ret mange udlejere der begår fejl som kan være dyre.

Jeg vil anbefale at man som udlejer får hjælp til at håndtere ind og fraflytningssyn af sapu - på www.sapu.dk - de har også skrevet en god artikel om det som man kan læse her:

https://sapu.dk/p/ind-og-fraflytning

5/3 '19 21:08
Kasper
Hej

Jeg er lidt i tvivl om definitionen på begrebet "hver anden hverdag". For betyder det mandag, onsdag og fredag i hver uge. Eller betyder det Mandag, onsdag og fredag den ene uge og tirsdag og torsdag i den næste uge?
1/5 '19 9:00
Sabrina Petersen
Hej.

Vi bor i et hus der er til salg. Kan vi som lejere benægte fremvisningerne (vi har haft flere uheldige oplevelser med hendes mægler) - lejemålet er ikke opsagt, vi bor her i følge lejekontrakten på ubestemt tid.
1/5 '19 9:00
Sabrina Petersen
Hej.

Vi bor i et hus der er til salg. Kan vi som lejere benægte fremvisningerne (vi har haft flere uheldige oplevelser med hendes mægler) - lejemålet er ikke opsagt, vi bor her i følge lejekontrakten på ubestemt tid.
1/5 '19 9:43
Morten
Hej Sabrina

I følge lejeloven, skal du give adgang ”mindst to timer hver anden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse.” efter opsigelse af lejekontrakten. På samme måde skal der gives adgang for fremvisning ved salg af lejemålet, men da det ikke står direkte i lejelovgivningen, er det ikke nødvendigvis lige så vidtgående.

I kan derfor ikke nægte fremvisningerne, da det i sig selv er opsigelsegrund. Ved udlejer ikke dette, vil udlejer under alle omstændigheder opsige jer med 1 års varsel.

Derfor ville jeg da anbefale, at tage en dialog med udlejer og ejendomsmægler om hvilke tidspunkter/dage der også ville kunne fungere for dig. Så har du eventuelt mulighed for selv at være til stede under fremvisningerne, så du forhåbentlig ikke får flere uheldige oplevelser.

Håber du kan bruge det.
7/10 '20 9:00
Ida
Hej.

Når en lejer har opsagt deres lejemål, kan de så nægte adgang for udlejer på de aftalte fremvisninger.
Dvs lejer har fremsendt nogle tidspunkter de ønsker lejemålet fremvist, men nægter at give udlejer adgang hertil, men kun evt kommende lejer.
20/1 '21 18:11
Niels Konradsen
Hej Ib,

Jeg lejede en bolig igennem et firma som var gode til at varsle og jeg så, at de har skrevet denne. Måske den kan hjælpe -

https://homeconnector.dk/udlejers-adgang-til-lejemaalet/

Vh.

Niels
16/4 '21 16:19
Susanne
Kære dig

Jeg er lidt forvirret mor. Er lige blevet ringet op fredag for fremvisning lørdag, det stresser mig helt vildt - kan man kræve 2 dages varsling og kun i hverdagen.

Herudover har vi ikke været ude siden corona - da søn ikke må gå i skole bus eller anden kontakt pga sygdom.

Kan jeg kræve negativ coronatest - udover mundbind og sprit

Kh Susanne
Skriv dit indlæg her
Vigtigt
Dit indlæg skal være relevant i forhold til det vedkommende der startede tråden gerne vil have hjælp til. Hvis du selv gerne vil have hjælp, skal du oprette din egen, separate tråd.

Hvad er dit navn?
(Vises ved indlæg)
Din emailadresse?
(Vises ikke)
  Send mig en email, når der er nye indlæg i denne tråd.
Sikkerhedsspørgsmål
(For at undgå spam-indlæg)
Hvad er det sidste bogstav i navnet SVEND?
 


Se flere boligannoncer

Mangler vi boligannoncer i dit område? Så skriv dine ønsker i forummet og vi vil gøre vores bedste, for at finde boligannoncer der lever op til dine krav. Vi finder boligannoncer med andelsboliger, lejeboliger og ejerboliger til dig. Vi glæder os til at høre fra dig.

Nye tråde via RSS


© 2006 - 2024 BitnoCom