lejer der er stukket af
Boliger.dk bruger cookies for at huske dine indstillinger, vise relevante reklamer og brugerstatistik. Nogle af disse data bliver delt med sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Hvis du fortsætter med at bruge Boliger.dk vil det ses som en accept af disse cookies. Få flere oplysninger. OK, det er forstået..
  Du er ikke logget ind. Log ind eller opret din egen gratis boligannonce.
Du er her: Forsiden af Boliger.dk > Forum > Jura > lejer der er stukket af
Boliger.dk - lejer der er stukket af
Opret annonce Boliger til leje Lejebolig søges Boliger til salg Køberkartotek Bytte bolig Forum
Forumoversigt

Opret et spørgsmål

Kontakt Boliger.dk

lejer der er stukket af

30/5 '16 14:39
Lene
en lejer har ikke betalt sin husleje og har forladt lejemålet. Lejer sendte en sms et par dage inden, at de ville flytte " engang i den efterfølgene måned".

Lejer oplyste ikke sin nye adresse. Udlejer bad lejer om at sende skriftelig opsigelse med posten. Dette ville lejer kun gøre hvis udlejer betalte portoen.

Opsigelsen blev modtaget et par dage efter at lejer var flyttet. Da lejer ikke betalte husleje, sendte udlejer en påkravskrivelse efter gældende lovgivning.
Lejer afleverede frivilligt nøgler ca. 20 dage efter fraflytning.
Der er stadig ikke betalt husleje. Opsigelsesvarslet var 3 mdr.
Spørgsmålet lyder på : har lejer ret til en udflytningsrapport ? ( den er lavet, lejer har underskrevet og den er udleveret til lejer, blot et spørgsmål )
Hvilke rettigheder har en lejer i grunden når denne stikker af( oplyste for øvrigt ikke sin nye adresse ). ?

30/5 '16 18:56
Morten
Hej Lene

Det kommer an på hvad der er aftalt i lejekontrakten. Og ellers hvis den er fra efter juli 2015, så skal der laves en ind- og udflytningsrapport. Men det er jo en meget god ide, så man i fællesskab er enige om hvad der lige som er som skal laves.

Mig bekendt har lejer de samme rettigheder, men skal selvfølgelig aflevere ny adresse og betale sine regninger. Men lige den del med regningerne, er jo netop derfor man har ret til at kræve depositum og 3 måneders forudbetalt leje, så lejer aldrig kan løbe fra regningen(kun hvis renovationsregningen er højere end depositum = 3xhusleje) Men i praksis skal man altid anse lejere som værende teknisk insolvente.
30/5 '16 23:23
Lene
Hej morten
Tak for dit svar.
UDlejer har kun et udlejnings lejemål på adressen, skal der så stadig laves indflytningsklar rapport ?

og hvordan før man hvis lejer -hver gang udlejer har bedt om at lave indflytnings rapport - har sagt at det ikke kunne lade sig gøre.

Mvh. Lene
31/5 '16 0:58
Morten
Indflytningsrapport skal mig bekendt laves før lejer flytter ind(Men igen, så kommer det jo an på hvornår kontrakten er fra...) Men ja, efter ny lovgivning så skal der laves ind- og fraflytningsrapport. Det burde I have gjort sammen i forbindelse med lejer flytter ind.

Citat fra Advodan: "Sørger du ikke for at lave rapporterne og udlevere en kopi til din lejer, har du ikke mulighed for at kræve, at lejer skal dække udgifterne til istandsættelse ved fraflytning."
31/5 '16 7:05
lene
Tak. Jeg har kigget lidt i lejeloven og der står- syntes jeg, at hvis udlejer kun har et udlejnings lejemål, så skal der ikke laves rapporter.

Og hvis lejer nu har skrevet under på en udflytningsrapport, så gælder den vel ?
Det er kun normal istandsættelse og så er der noget misvedligeholdelse. Der er uden udlejeres samtykke ændret og fjernet ting.

31/5 '16 13:25
Morten
Jeg tror ikke jeg kan hjælpe dig mere. Jeg kan bare sige at husk at lejeloven er lavet for at beskytte lejeren. Husk at der er kommet ny lejelov fra. 1. juli 2015. Nu hvor du er gået igang med at google noget lejelov, så sørg for også at få læst op på den nye lejelov. Og igen igen, så er det også afgørende hvornår din lejekontrakt er fra... Ellers kunne det være en god ide for dig at melde dig ind i SAPU.dk hvor du nok vil kunne finde hjælp fra advokater inden for området.
6/1 '17 11:24
Maria Wenzel
I følge lejeloven fra 2015 skal der kun foretages indflytningsrapport, hvis udlejer lejer mere end EN beboelseslejlighed ud - det står i lejelovens § 9, stk. 2.

Dvs. at du som udlejer ikke er påkrævet at udfærdige en indflytningsrapport, når du blot udlejer en enkel bolig. Dog er det altid en god ide at udarbejde en, da det beskytter dig som udlejer mod at lejer laver en masse skader i dit lejemål.

Da lejer er fraflyttet uden varsel, gælder de 3 måneders opsigelsesvarsel stadigvæk. Dvs. at du har ret til husleje i 3 måneder, også selvom lejer er flyttet fra lejemålet. Dette kan være svært at indhente selv, så derfor ville jeg anbefale at tage sagen i huslejenævnet, således at de kan hjælpe udlejer med sagen. De vil formegentligt afgøre sagen således at lejer skal betale 3 måneders husleje. Hvis lejer ikke gør dette, er fogedretten næste skridt.

Held og lykke.

mvh. Maria Wenzel Sørensen
9/2 '17 10:59
Martin jensen
Du kan prøve at henvende dig til Lejerens Frie Retshjælp www.lejerens-fr.dk som er en frivillig forening der yder juridisk rådgivning indenfor lejeloven.

De hjælper vistnok også udlejere
25/6 '18 18:36
Sebastian
Som udlejer skal du altid udarbejde en fraflytningsrapport til lejer, da lejer netop har ret til en sådan - også selvom lejer ikke betaler sin leje i opsigelsesperioden. Hvis du ikke gør dette, mister du som udgangspunkt dit krav på at få dækket eventuelle istandsættelsesudgifter. Som en anden skriver, er lejeloven netop meget lejervenlig.

Du kan læse mere om reglerne her: https://digura.dk/indlaeg-om-flyttesynet/

Mvh.
7/1 '21 23:59
Jon
Vil det sige at hvis en lejer forlader lejligheden uden at opsige, så er det vel først når de 3 md de som lejer er forpligtet ifølge lejekontrakt de skal have udflytningssyn.

Eksempel; jeg opsiger hermed min lejlighed op idag den 18 juni og er flyttet den 18 juni og holdt med at betale husleje.
begrundelse er den er livsfarlig at bo i.

Hvad gør udlejer så.

Lejer skylder for bagud for 6 md som huslejenævnet har stadfæstet
Skriv dit indlæg her
Vigtigt
Dit indlæg skal være relevant i forhold til det vedkommende der startede tråden gerne vil have hjælp til. Hvis du selv gerne vil have hjælp, skal du oprette din egen, separate tråd.

Hvad er dit navn?
(Vises ved indlæg)
Din emailadresse?
(Vises ikke)
  Send mig en email, nÃ¥r der er nye indlæg i denne trÃ¥d.
Sikkerhedsspørgsmål
(For at undgå spam-indlæg)
Hvad er det sidste bogstav i navnet SVEND?
 


Se flere boligannoncer

Mangler vi boligannoncer i dit område? Så skriv dine ønsker i forummet og vi vil gøre vores bedste, for at finde boligannoncer der lever op til dine krav. Vi finder boligannoncer med andelsboliger, lejeboliger og ejerboliger til dig. Vi glæder os til at høre fra dig.

Nye tråde via RSS


© 2006 - 2024 BitnoCom