Hvad har jeg krav på som lejer, når den lejlighed jeg bor i står til at bli solgt
Boliger.dk bruger cookies for at huske dine indstillinger, vise relevante reklamer og brugerstatistik. Nogle af disse data bliver delt med sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Hvis du fortsætter med at bruge Boliger.dk vil det ses som en accept af disse cookies. Få flere oplysninger. OK, det er forstået..
  Du er ikke logget ind. Log ind eller opret din egen gratis boligannonce.
Du er her: Forsiden af Boliger.dk > Forum > Jura > Hvad har jeg krav på som lejer, når den lejlighed jeg bor i står til at bli solgt
Boliger.dk - Hvad har jeg krav på som lejer, når den lejlighed jeg bor i står til at bli solgt
Opret annonce Boliger til leje Lejebolig søges Boliger til salg Køberkartotek Bytte bolig Forum
Forumoversigt

Opret et spørgsmål

Kontakt Boliger.dk

Hvad har jeg krav på som lejer, når den lejlighed jeg bor i står til at bli solgt

30/3 '15 21:37
Dagfinn
Hej.
Jeg lejer en 2 V lejlighed fra en privat udlejer. Der er tale om en ejer lejlighed. Vi lavede en 2 års kontrakt med 3 måneders opsigelse når jeg overtog lejemålet, men jeg har nu boet her i 6 år uden at kontrakten er blevet forlænget.
Men nu snakker min udlejer om at han vil sælge lejligheden, hvis han kan få en god pris, og det har han sagt lige fra start af, men det står ikke skrevet nogen steder. Vi har altid haft et godt forhold og jeg er blevet behandlet ordentligt, så jeg har forståelse for hans situation, og vil helst ikke gøre mig besværlig over for ham, men jeg vil altså rigtig gerne bli boende her, og det ved udlejer også godt.
Mit spørgsmål er: Har jeg krav på at bli boende her så længe jeg vil, eller kan han sige mig op og sælge lejligheden? Det skal lige siges at han har tilbudt mig at købe lejligheden, men det har jeg takket nej til, da jeg synes den er dyr, og jeg nok ikke kan få noget lån når min indtægt er forholdsvis ustabil, og lav

6/5 '15 12:45
Morten
Men så det jeg hører dig sige er "Jeg vil gerne være et godt menneske, og være god mod min udlejer, fordi han har været god ved mig, men jeg vil gerne stjæle hans lejlighed hvis jeg kan, og der med være et usandsynligt dårlig menneske, så længe jeg er i min ret til det" Er det rigtig forstået?

Hvis du rigtig gerne vil blive boende, så er der vel kun EN rigtig ting at gøre, som vel er at købe den. Men så skriver du at den er for dyr til at du vil købe den, hvilket jo må betyde at du ikke mener at den er det værd for dig til at bo i. Så du vil bare gerne stjæle den uden din flinke udlejer kan gøre noget. Det lyder som et meget sympatisk spørgsmål du stiller :) Hvorfor ikke acceptere at din udlejer gerne vil have styr på sin økonomi og hjælpe ham med at komme videre med sit liv, og så finde noget andet(jeg ved det er svært og dyrt, men det er jo ikke hans skyld) Så hvorfor prøve at ødelægge hans liv fordi du bare gerne vil blive boende et sted som ikke er dit...

Under alle omstændigheder, vil udlejer meget snart kunne opsige dig, så jeg vil anbefale dig at få en god dialog med din udlejer

Under alle omstændigheder håber jeg du har eller gør det der er rigtigt så verden og Danmark kan blive et godt sted at leve og ikke være et sted hvor vi alle frygter at blive taget i røven af vores medmennesker :)
20/5 '15 22:20
Mikael Bertelsen
Arhh Morten, var det nu det værd at skrive det indlæg? Der er intet fornuftigt i dit indlæg udover en noget ensidig miskredit af Dagfinn.

Dagfinn, det er et yderst relevant spørgsmål, idet udlejer har klokket i det.
Udlejer har lavet en tidsbegrænset/tidsbestemt kontrakt, og disse kan kun indgås hvis udlejer har en god grund. En god grund kan være et udlandsophold (hvilket faktisk er med den begrundelse jeg har udlejet mit hus på en tidsbegrænset kontrakt). Og husk at begrundelsen for tidbestemt skal stå i §11 i kontrakten (hvis det er en typeformular 8a). Ellers kan begrundelsen meget nemt tilsidesættes af huslejenævnet, og kontrakten bliver kendt ugyldig. Og en ugyldig kontrakt svarer til at lejelovens ord benyttes fuldt ud uden form for begrænsninger for lejer.

Reglerne for en tidsbestemt kontrakt (§80 stk. 2) er at hvis lejer bor i det fremlejede i mere end 1 måned efter kontraktens udløb, og med udlejers vidende, så overgår du til en almindelig kontrakt. Og det må vist siges at være tilfældet her.

Udlejer kan kun opsige dig hvis han selv vil bebo lejligheden (ikke hans datter eller svigermor). Og denne begrundelse kan bestrides hvis han ejer et andet hus/lejlighed hvor han bor nu.
Hvis udlejer bor til leje i en lejlighed nu, så skal han rent faktisk tilbyde dig at overtage denne lejlighed hvis udlejer ønsker at gøre krav på at flytte ind i sin egen ejerlejlighed.

En anden begrundelse udlejer kan bruge for at opsige dig er "Når vægtige grunde i øvrigt gør det særlig magtpåliggende for udlejeren at blive løst fra lejeforholdet." (§83 g). Hvad det konkret betyder har jeg ikke lige kunne finde et eksempel på, men jeg finder det ikke sandsynligt at udlejer kan opsige dig fordi han ønsker at sælge lejligheden. Men måske en truende konkurs kan udgøre det for særlig magtpåliggende?

Med andre ord, så bliver du rigtig svær at opsige, så det hele ender egentligt med hvad du og din samvittighed vil byde din udlejer.

Om mig: Jeg er ikke jurist eller kyndig udi lejeloven, men har en almen interesse for det da jeg selv har brug for at kende reglerne.
Lejeloven: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875
23/5 '15 23:59
Morten
Hej Mikael

Hmm... ja, men det er jo svært hvad man skal sige til det du skriver. jeg synes ikke rigtig at der var nogen tvivl om hvor Dagfinn ville hen med sit spørgsmål. Så jeg ville jo så mene at du prøver at hjælpe til at gøre verden til et dårligere sted at leve. Ergo må du være et dårligt menneske ;) Jeg ser ingen grund til at trods man har mulighed for det, bør kræve sin ret til at røvrende andre mennesker, bare fordi de har lavet nogle fejl i en lejekontrakt(hvilket de fleste udlejere gør fordi de ikke ved bedre) Og ja, jeg kunne også sagtens udforme nogle lejekontrakter hvor man kan røvrende en lejer. Men det er bare virkelig dårlig stil, og ikke et samfund jeg synes at man skal opfordre til at udleve.
Jeg synes der imod min oprindelige kommentar gjorde meget ud af at fortælle at Dagfinn må tage en beslutning med sig selv om Dagfinn ønsker at være et sympatisk menneske og give afkald på noget han meget vel ville kunne lovmæssigt tilsnudske sig, på bekostning af en ellers flink udlejer, der meget vel vil havne i en tvangsauktion.
Men hvis det er din holdning, så håber jeg da for dig at du selv eller din familie vil opleve det på lidt nærmere hånd. Det er efter min mening en af de mest interessante jura områder i Danmark. men også en af de mest absurde.
Men intet af hvad jeg har skrevet er usandt, heller ikke i forhold til det mere fremtidsrettede forudsigelser :)

Husk behandel andre, som du ønsker selv at blive behandlet :) Det er god karma.
Skriv dit indlæg her
Vigtigt
Dit indlæg skal være relevant i forhold til det vedkommende der startede tråden gerne vil have hjælp til. Hvis du selv gerne vil have hjælp, skal du oprette din egen, separate tråd.

Hvad er dit navn?
(Vises ved indlæg)
Din emailadresse?
(Vises ikke)
  Send mig en email, nÃ¥r der er nye indlæg i denne trÃ¥d.
Sikkerhedsspørgsmål
(For at undgå spam-indlæg)
Hvad er det sidste bogstav i navnet SVEND?
 


Se flere boligannoncer

Mangler vi boligannoncer i dit område? Så skriv dine ønsker i forummet og vi vil gøre vores bedste, for at finde boligannoncer der lever op til dine krav. Vi finder boligannoncer med andelsboliger, lejeboliger og ejerboliger til dig. Vi glæder os til at høre fra dig.

Nye tråde via RSS


© 2006 - 2024 BitnoCom