Forkøbsret ved udlejning
Boliger.dk bruger cookies for at huske dine indstillinger, vise relevante reklamer og brugerstatistik. Nogle af disse data bliver delt med sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Hvis du fortsætter med at bruge Boliger.dk vil det ses som en accept af disse cookies. Få flere oplysninger. OK, det er forstået..
  Du er ikke logget ind. Log ind eller opret din egen gratis boligannonce.
Du er her: Forsiden af Boliger.dk > Forum > Jura > Forkøbsret ved udlejning
Boliger.dk - Forkøbsret ved udlejning
Opret annonce Boliger til leje Lejebolig søges Boliger til salg Køberkartotek Bytte bolig Forum
Forumoversigt

Opret et spørgsmål

Kontakt Boliger.dk

Forkøbsret ved udlejning

6/10 '14 21:38
Susanne
Vi har et hus som vi lejer ud imens vi venter på at markedet bliver bedre og det kan sælges. Vores nye lejere ønsker en lejeperiode på 5 år, så vidt vi har forstået er det ikke noget problem, blot det er begrænset. Kan i bekræfte det ?
Desuden har de forespurgt på leje med forkøbsret, hvilket vi synes er en fin ide. Er der noget vi skal passe på her ? Skal der skrives et beløb i kontrakten så? Hvad hvis der står nogle andre og vil betale mere en vores lejere til sin tid, er vi så bundet til at sælge til vores lejere ? På forhånd tak for hjælpen !
15/10 '14 2:00
Morten
Hej Susanne

Jeg tror ikke i får nogen advokater der ude til at give Jer et gratis svar på de ting, da det er rimelig kompliceret. Så jeg vil prøve at give Jer det bedste svar jeg kan gøre som lægmand.

Jeg vil på det kraftigste anbefale Jer at søge vejledning hos en advokat, eller eventuelt igennem SAPU.dk hvor I også forholdsvis billigt kan få hjælp til at lave en korrekt kontrakt.

Jeg er ikke advokat, men har bare gjort mig meget i lejelovgivningen, og den er både kompliceret og uigennemskuelig, for de fleste.

I princippet er det rigtig at der ikke er nogen forskel på om du lejer ud i 2 uger, 2 år eller 5 år. Det I dog skal være opmærksom på, er at Jeres begrundelse for at den skal være tidsbegrænset skal være god(alla hvis du skal udstationeres eller firmarejse osv.) At vente på et bedre marked kan I altså risikere ikke er god nok. Jeg er som sagt ikke advokat, og kan der for ikke sige hvad de seneste domme har lydt på i forhold til disse tidsbegrænsninger med dårligt marked og senere salg som begrundelse. Personligt vile jeg nok ikke turde gøre det, uden at søge juridisk hjælp, da I i værste fald kan risikere ikke at kunne komme af med lejer og må sælge endnu billigere som udlejningsejendom. Men det er en bedre begrundelse end ingen begrundelse.

Personligt synes jeg forkøbsret er noget fis, som mange lejer bruger som sådan en "vi kan måske være interesserede i at købe når nu vi er blevet glade for at bo i dit hus" Men af hvad jeg kan læse mig til, er det oftest ikke dem der køber alligevel. Så det betyder bare at det vil blive en del svære at sælge for dig når du vil det, da de skal have tilbuddet om at købe huset til samme pris som du har accepteret fra en køber udefra. Hvilket betyder at det vil forsinke processen, og du kan risikere at en køber ikke gider at vente på at "Lejer" får undersøgt deres købelyst. Den eneste grund for at jeg ville give en forkøbsret, var hvis lejer betalte et større beløb for den ret. Da det med størst sandsynlighed bare betyder besvær og nedsat salgspris for mig. Og så vil det i de fleste tilfælde være væsentlig sværere at sælge en bolig med en lejer i.

Så tænkt dig godt om før du lejer ud, og undersøg om det ikke er smartere at realisere et tab med det samme, som I har mulighed for selv at få vurdere på forhånd, frem for at kaste økonomien ud i et leje-lotteri :) I hvert fald så invester lidt penge i at få lavet ordentlig en lejeaftale.

Pøj pøj med det.
Morten
15/10 '14 23:43
Susanne
Hej Morten

Mange tak for dit input !

Det vil vi tage med i vores overvejelser :-)

Sætningen vedr. at udleje imens vi afventer en bedre situation på boligmarkedet for så at sælge er faktisk en jeg har overtaget fra en kontrakt, som en advokat havde formuleret.

Hilsen Susanne
16/10 '14 11:09
Morten
Hej Susanne.

Ja, men jeg har også hørt fra advokater at de absolut anbefaler at man skriver det ind, frem for ikke at skrive noget. Men de ville ikke garantere at det var nok, da det ikke på det tidspunkt var faldet dom ved en domstol. Så der var mulighed for at huslejenævnet ville sige at den ikke går, og så skal man jo så prøve den ved en domstol. Men det er også der for at jeg anbefaler dig at kontakte en advokat(eller evt. SAPU, eller hvis I ikke tjener så meget) Det kan jo være at der er faldet dom i mellemtiden. Det er jo en forholdsvis "ny ting" at fremlege på grund af dårligt marked.

Men ellers er der også hjælp at hente i den nye lejelovgivning der gerne snart skulle blive endeligt vedtaget her i oktober, og gælde fra 1. januar 2015. Hvor man vil give private enkeltudlejere mulighed for altid at kunne opsige lejer med et års varsel, hvis man ønsker selv at flytte tilbage(dog skal man være opmærksom på at man SKAL flytte tilbage, men I hvor lang tid er mere udefinerbart) ellers ville en lejer kunne komme efter Jer efterfølgende.

Men jeg håber du kan bruge det.

Jeg er som sagt ikke advokat, men jeg har dog igennem flere år haft udlejningsejendomme(under krisen), og nåede også i starten at brande nallerne. Jeg slap dog med et tab på små 30.000,- Det kunne have endt ud i et underskud på 96.000,- over 2 år og i værste tilfælde 400.000,- ved en tvangsauktion. Hvis det ikke var fordi at jeg havde brugt de usandsynligt mange timer på at læse lovgivningerne grundigt igennem flere gange. Det er et meget spændende område, men også meget uigennemsigtigt område, da meget står og falder på hvad et huslejenævn beslutter sig for at de føler for i pågældende situation :O)

Pøj pøj med det.
29/10 '14 20:10
Rune
Hej Susanne

Jeg lejer pt. et hus ud hvor køber har forkøbsret og snart har boet der i 3 år... det seneste år har været en tidsbegrænset allonge til kontraktet...

Uanset hvad du skriver i en såkaldt kontrakt eller aftaler i mellem er komplet ligegyldigt da lejeloven helt og holdent styre dette... Så er du lejer og har en forkøbsret og bor der mere end 2 år så står du som lejer RIGTIG RIGTIG dårligt hvis du gerne vil have dem ud. De kan som morten skriver trække en evt. handel med en anden køber i langdrag og det igen som morten skriver hvis der overhovedet er nogen der TØR rører ved en bud på dit hus... Jeg kan kun anbefale at du skriver at kontraktet udløber uden yderligere varsel efter de 2 år... og herefter skal du finde nogle andre lejere... En lejer skal ALDRIG bo i dit hus længere end 2 år og ABSOLUT ikke med forkøbsret...

Hold dig til en standard kontrakt og nævn intet om at kontrakten vurderes igen når tiden nærmer sig for forlængelse...

Der er sikkert en masse der vil sige mig imod men jeg kan kun sige hvad jeg pt er i gennem med vores lejere... og alt i mens dette torv trækkeri står på med en evt. forkøbsret så er det dig som udlejer der betaler indtil lejeres advokat er tilfreds med prisen osv...

Uanset hvordan du vurdere lejerne så lad være med at falde for deres dejlige væsner eller indstilling til jeres hus.... 2 år så er det ud...!!

/Rune
18/11 '14 0:53
Morten
Hej Rune

Det er helt rigtig hvad du skriver(men du giver mig jo også ret, så det er jo dejligt :O) )

Der er dog i de nye regler som gerne skulle træde i kraft fra 2015, en lille dør for enkeltboligudlejere(amatør udlejere) altid vil have ret til at smide lejer ud med et års varsel, hvis de selv skal bruge boligen.

Så Rune, hvis du på nogen måde kan holde skruen oven vande ind til da. Så prøv at træde vande lidt endnu, for så at opsige lejer. Så er der en langt bedre chance for at få en ordentlig pris for din bolig :) Prøv evt. at google "ny lejelovgivning"

Politikerne har endelig givet de private udlejer en håndsrækning!

Mvh.
Morten
Skriv dit indlæg her
Vigtigt
Dit indlæg skal være relevant i forhold til det vedkommende der startede tråden gerne vil have hjælp til. Hvis du selv gerne vil have hjælp, skal du oprette din egen, separate tråd.

Hvad er dit navn?
(Vises ved indlæg)
Din emailadresse?
(Vises ikke)
  Send mig en email, nÃ¥r der er nye indlæg i denne trÃ¥d.
Sikkerhedsspørgsmål
(For at undgå spam-indlæg)
Hvad er det sidste bogstav i navnet VIGGO?
 


Se flere boligannoncer

Mangler vi boligannoncer i dit område? Så skriv dine ønsker i forummet og vi vil gøre vores bedste, for at finde boligannoncer der lever op til dine krav. Vi finder boligannoncer med andelsboliger, lejeboliger og ejerboliger til dig. Vi glæder os til at høre fra dig.

Nye tråde via RSS


© 2006 - 2024 BitnoCom