Sådan spotter du en boligsvindler
Boliger.dk bruger cookies for at huske dine indstillinger, vise relevante reklamer og brugerstatistik. Nogle af disse data bliver delt med sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Hvis du fortsætter med at bruge Boliger.dk vil det ses som en accept af disse cookies. Få flere oplysninger. OK, det er forstået..
  Du er ikke logget ind. Log ind eller opret din egen gratis boligannonce.
Du er her: Forsiden af Boliger.dk > Forum > Fri debat > Sådan spotter du en boligsvindler
Boliger.dk - Sådan spotter du en boligsvindler
Opret annonce Boliger til leje Lejebolig søges Boliger til salg Køberkartotek Bytte bolig Forum
Forumoversigt

Opret et sprgsml

Kontakt Boliger.dk

Sådan spotter du en boligsvindler

27/4 '12 4:17
Bjarke
Internettets popularitet har desværre også tiltrukket svindlere der prøver at lokke depositum ud af boligsøgende, men heldigvis er der rimeligt gode muligheder for at sikre sig, at dine penge ikke havner i kløerne på en svindler. Her er nogle af de værktøjer, du kan bruge til at finde ud af om du er i gang med at give penge for ingenting.

Mange af svindleres boligannoncer er skrevet på et ikke særligt godt dansk. Hvis du læser annoncen igennem og finder sætninger der indeholder ord, der ikke rigtigt giver mening og/eller har indsat et engelsk ord hist og her, er det ikke usandsynligt, at du er i gang med at læse en boligannonce fra en fiktiv udlejer, der prøver at snyde dig.

Grunden til at boligsvindlernes annoncer er skrevet på et dårligt dansk er, at mange bruger Google’s oversætningstjeneste kaldet Google Translate (Eller som tjenesten hedder på dansk: Google Oversæt), for at prøve at virke så overbevisende som muligt.

Efterhånden som flere og flere boligsøgende har fået øjnene op for at fiktive boligudlejere prøver at snyde ved hjælp af oversatte annoncer, er de gået et skridt videre. De er nu begyndt at bruge rigtige boligannoncers tekster for på den måde at få fejlfrie tekster til deres boligannoncer, så det bliver svært at se ud fra selve teksten i annoncen, at der er tale om et forsøg på svindel. Ofte bruger de tekster fra ejendomsmægleres salgsopstillinger til at indsætte i boligannoncer for lejeboliger.

Måden du kan finde ud af, om teksten er blevet hugget fra et anden boligannonce er, ved at kopiere en sætning fra den boligannonce, du er i gang med at læse og søge på Google for at se, om der er andre steder den findes på nettet. Bemærk dog, at mange udlejere sætter den samme bolig til leje flere steder på nettet, uden at give de forskellige annoncer en unik tekst, så blot fordi du finder andre steder på nettet med den samme annoncetekst, betyder det ikke at du har fat i en svindler. Det du prøver på er, at finde en annonce med den samme tekst, men for en bolig til salg i stedet for til leje.

Det er heller ikke unormalt at der står, at lejligheden er møbleret og udstyret med forskellige hvidevarer, som aircondition, DVD-afspiller, internet og lign., altså noget man meget sjældent ser inkluderet i andre lejeboliger i Danmark, i den fiktive boligannonce.

Kontaktoplysningerne fortæller en masse

Du kan også prøve at søge på de kontaktoplysninger der er listet ved annoncen, f.eks. søge på Google efter andre steder hvor emailadressen bliver brugt og på De Gule Sider for at finde ud af om ejeren af telefonnummeret er den samme, som står i boligannoncen.
Prøv også at tage et kig på hvad der står efter @’et i en emailadresse. Jeg har stadig til gode, at se en svindler der har en emailadresse der ender på et dansk virksomhedsnavn som fx. danfoss.com, novonordisk.com – uden at der var tale om et firma der tilbyder deres kunder en gratis emailadresse, som fx TDC, Telenor, SOL og andre internetudbydere og lign. og oftest via en svindlers emailadresse være en Gmail.com, Yahoo.com eller Hotmail.com-adresse (Der er dog også mange legitime udlejere der bruger disse steder til email).

Huslejen er vigtig

For at få så mange boligsøgende til at falde i fælden vil en svindler oftest sætte den månedlige husleje meget lavt, hvis en husleje virker unaturligt lav, er du højst sandsynligt på vej til at smide penge ud af vinduet, hvis du retter henvendelse til ”udlejeren”. Her gælder den gamle talemåde ”Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det som regel også for godt til at være sandt”.

Skriv til boligsiden bag annoncen

Er du i tvivl om en boligannonce er reel eller ej, er det altid en god idé, at skrive til boligsiden, hvor du har fundet den pågældende annonce. Ejerne af de respektive boligsider har ofte stor erfaring med at spotte boligsvindlere og giver gerne en hjælpende hånd med at finde ud af de har fundet en svindler, da det også er i deres interesse at holde svindlerne væk.

Boligsiderne vil også i flere tilfælde have adgang til flere detaljer om de brugere der lægger annoncer op på hjemmesiden og nogle af disse detaljer, kan være ganske brugbare til at finde ud af om en annonce er reel eller ej.

Send aldrig penge via Western Union og lign.

For at undgå at blive opdaget i deres svindel vil mange fiktive udlejere også prøve at få dig til at overføre penge for et depositum v.hj.a. Western Union eller andre firmaer der ikke involverer almindelige banker, hvilket også gør det væsentligt sværere for dig, at få dine penge igen, hvis du skulle have været så uheldig at komme til at overføre penge til en svindler.

"Send pengene nu eller gå glip af lejligheden”

Svindlerne vil ofte også prøve på at få dig til at overføre penge ”for at sikre at du er oprigtigt interesseret i lejligheden” eller som depositum for lejligheden, så hurtigt som muligt og desværre er mange boligsøgende alt for ivrige i at få den fantastiske billige lejlighed og bliver derfor lokket til at sende penge uden at have tjekket at udlejeren er god nok, for det ville jo være virkelig ærgerligt at gå glip af en så billig lejebolig…
En god regel: Betal aldrig uden om bankerne og sørg altid for at have en underskrevet lejekontrakt og nøgler i hånden inden du betaler noget som helst.

Svindleren er fuld af gode undskyldninger

Der bør også være alarmklokker der ringer, hvis en person med et dansk-klingende navn kun kan kommunikere på engelsk eller det gebrokne dansk, man får ud af at oversætte engelsk til dansk ved at bruge Google Oversæt. Det bør også vække bekymring hos dig, hvis udlejeren ”ikke er i Danmark til at fremvise lejligheden” eller andre gode grunde til at du aldrig får udlejeren at se ansigt-til-ansigt. Vil du virkelig satse 10.000 kr. eller mere på at lejligheden er en du gerne vil overtage og tør du blindt stole på, at du får nøglerne til den?

Tjek adressen

Hvis du har adressen på den lejebolig der bliver annonceret for, kan du med fordel bruge den til at finde ud af om udlejeren har rent mel i posen. Du kan f.eks. bruge De Gule Sider til at finde frem til et telefonnummer på den person der bor i lejemålet nu og høre ad om det overhovedet er en lejebolig, om den er opsagt, hvem udlejeren er, om udlejeren er til at stole på, udfører reparationer osv.

Du kan også slå op i Den Offentlige Informationsserver, www.ois.dk, som er en statslig database der giver dig en god oversigt over ejendomme og hvem der ejer dem. Søg blot på adressen, så får du hurtigt at vide, hvem der ejer den pågældende bolig og det skulle gerne stemme overens med den udlejer, du har kontakt til (og hvis ikke, skal udlejeren gerne kunne fortælle dig, hvem der ejer den, da det godt kan være manden i et ægteskab der står for udlejningen af boligen, men hustruen der står som ejer).
5/1 '15 11:38
Peder Jensen
Hej

Mit navn er Peder Jensen, jeg har boet til leje i gersagerparken 77 3 mf sammen med min kæreste i nogle måneder. Nu har vi opsagt, vi har ikke fået vores depositum igen, selvom der ingen skader er, vi har inda malet den. Han har tager overpris på leje 4700 om måneden, og vi har fået atvide at den ligger omkring 3000 på de lejligheder. Jeg har ikke kune få adresse der, fordi han selv skulle have den der, imens han har boet et andet sted, hvilket også er ulovligt. Han hedder Micke Muxoll, og vi kan ikke komme i kontakt med ham mere. Håber nogle kan hjælpe..

Hilsen Peder Jensen
12/11 '15 10:16
Preben Larsen
ADVARSLINGS SYSTEMER??

Findes der ingen steder hvor man kan slå op og se om en lejlighed typisk bliver brugt til svindel, eller hvor folk der svindler med lejemål "hænges ud" feks en svindler database?

Hilsen far til boligsøgende datter
29/5 '16 17:24
René Nielsen
Hej. Jeg har netop lavet denne hjemmeside, til jer der har nogen dårlige af faringer med private udlejere. Den er gratis at benytte, og lige til . Opret adressen i søgefeltet , og hjælp andre med ikke træde i samme fælde

www.boligbedommelse.dk
5/8 '16 14:20
Tobias Hansen
hej
5/10 '17 20:50
Rune
De bruger AirBnB til at hustle depositum ud af folk nu ;)
7/12 '21 20:56
Lisbeth
Advarsel:
Jeg har i dag haft en lang korrespondance med en kvinde om en lejlighed i Valby. Lauravej 7.

Nu har jeg opdaget via GoogleMaps streetview – at huset på den adresse IKKE er den som billederne jeg har modtaget på lejligheden, viser. Jeg har endnu ikke betalt depositum, men shit hvor ubehageligt at have fortalt alt muligt om mig selv for at være med i konkurrencen om at være den bedste kandidat til at leje hendes og mandens lejlighed imens de er i Spanien nogle år. Æv, æv, æv, håber jeg kan advare andre herigennem... annoncen var på DBA for et stykke tid siden, hun skrev pludselig tilbage i går, jeg kan desværre ikke finde annoncen mere.

Overskriften i annoncen var: 2500 2 vær. lejlighed, 56 m2, pris 6700.

Skriv dit indlæg her
Vigtigt
Dit indlæg skal være relevant i forhold til det vedkommende der startede tråden gerne vil have hjælp til. Hvis du selv gerne vil have hjælp, skal du oprette din egen, separate tråd.

Hvad er dit navn?
(Vises ved indlæg)
Din emailadresse?
(Vises ikke)
  Send mig en email, når der er nye indlæg i denne tråd.
Sikkerhedsspørgsmål
(For at undgå spam-indlæg)
Hvad er det sidste bogstav i navnet TORSTEN?
 


Se flere boligannoncer

Mangler vi boligannoncer i dit område? Så skriv dine ønsker i forummet og vi vil gøre vores bedste, for at finde boligannoncer der lever op til dine krav. Vi finder boligannoncer med andelsboliger, lejeboliger og ejerboliger til dig. Vi glæder os til at høre fra dig.

Nye tråde via RSS


© 2006 - 2024 BitnoCom