Forlængelse af tidsbegrænset leje
Boliger.dk bruger cookies for at huske dine indstillinger, vise relevante reklamer og brugerstatistik. Nogle af disse data bliver delt med sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Hvis du fortsætter med at bruge Boliger.dk vil det ses som en accept af disse cookies. Få flere oplysninger. OK, det er forstået..
  Du er ikke logget ind. Log ind eller opret din egen gratis boligannonce.
Du er her: Forsiden af Boliger.dk > Forum > Jura > Forlængelse af tidsbegrænset leje
Boliger.dk - Forlængelse af tidsbegrænset leje
Opret annonce Boliger til leje Lejebolig søges Boliger til salg Køberkartotek Bytte bolig Forum
Forumoversigt

Opret et spørgsmål

Kontakt Boliger.dk

Forlængelse af tidsbegrænset leje

13/2 '12 22:26
Mrs. dk
Hvis vi vælger at forlænge en tidsbegrænset leje, skal der så laves en helt ny lejekontrakt eller laves der et tillæg til den eksisterende kontrakt?
14/2 '12 21:09
Hsoendergaard
En forlængelse kan både laves som en ny lejeaftale, eller som et tillæg til den gamle.
Du bør dog være opmærksom på den særlige regel, at hvis lejer med udlejers vidende fortsat bebor lejemålet senere end 1 måned efter tidsbegrænsningens udløb, og udlejer ikke har opfordret lejer til at fraflytte, så fortsætter den hidtil gældende lejeaftale UDEN tidsbegrænsning Dette følger af lejelovens § 80, stk. 2.. Det vil altså sige, at lejer har ret til at bebo lejemålet så længe lejer ønsker, med mindre en af de helt særlige grunde udlejer kan have til at opsige lejemålet opstår.
Nu ved jeg ikke om du er lejer eller udlejer, men du bør være opmærksom på, at udlejer ikke som udgangspunkt har ret til at tidsbegrænse lejeperiodens varighed. Det har udlejer kun, hvis udlejningen er begrundet i udlejerens særlige forhold, eks. hvis udlejer skal udstationeres i en periode. Hvis tidsbegrænsningen ikke er begrundet i sådanne særlige forhold, vil lejer kunne gå til huslejenævnet, og få tidsbegrænsningen tilsidesat, jf. lejelovens § 80, stk. 3.. Herefter vil lejer have ret til at bebo lejemålet i ubegrænset tid.
15/2 '12 10:03
Mrs. dk
Mange tak for dit uddybende svar. Det drejer sig om en lejlighed vi har købt som et "forældrekøb" Den er udelukkende købt med henblik på at hjælpe vores børn. Da vi købte den flyttede vores ældste datter ind i den. hun er imidlertid flyttet sammen med din kæreste, og vorse søn regner med at overtage den om et års tid.

Vi lejede den ud i maj 2011 tidsbegrænset til maj 2012 i den overbevisning at vores søn skulle overtage den efterfølgende. Hans uddannelse gør dog at han ikke kan overtage den før om et års tid. Da vores lejer har spurgt om hun kan fortsætte lejemålet et år yderligere, tænkte vi at det var nemmere end at udleje den til en ny lejer.

Jeg har læst en del på nettet omkring udleje af ejerlejligheder og blev overbevist om at hvis vi i lejekontrakten beskriver hvorfor lejemålet er tidsbegrænset, ville vi ikke få problemer med at "slippe af" med lejeren efter yderligere et år.

Hvis jeg har misforstået reglerne og det er mere sikkert at få en ny lejer ind i det kommende år, vil jeg blive meget glad for mere information, da vores søn glæder sig til at komme i egen bolig. Vi har yderligere en datter, der gerne vil have lejligheden på sigt, men der kommer til at gå en del år.....Så det vil være surt at hænge på en lejer til evig tid.

På forhånd tak for svaret :-)
22/2 '12 10:41
Morten
Problemet med privat fremleje, er i virkeligheden at det er ret usikkert fordi et huslejenævn praktisk talt altid kan omstøde en kontrakt.

Men man kan sige at hvis der står i kontrakten at det er for en tidsbegrænset periode, og hvorfor, er man altid bedre stillet end hvis det ikke står der... Men det er desværre en vurderingssag. Men en advokat vil nok kunne finde gamle retskendelser frem der fortæller om udfald i andre lignende sager. Men det koster jo desværre penge.

En god ting at skrive er altid at man selv ønsker at flytte tilbage. Da man har ret til at opsige en udlejer med 1 års varsel hvis man selv ønkser at flytte tilbage. Men på den anden side kan et huslejenævn godt vurdere at du som udlejer har bedre mulighed for at få en bolig end lejer har. Specielt når man har et andet hjem, som I Jeres situation. Og huslejenævnet kan altså ophæve tidsbegrænsningen på grund af det. Ja, det er bare meget usikkert marked...

Evt. prøv at meld dig ind i SAPU.dk (sammenslutningen for private udlejere) som er en lille hjemmeside der er startet op for den private udlejer. Det er ikke så stort, men de kan ofte gerne hjælpe med gode råd, om alt muligt inden for fremleje.
22/2 '12 12:25
Mrs. dk
Mange tak for dit svar.

Sikke en jungle vi har bevæget os ind i :-(
2/10 '12 12:43
Jan
Jeg er en privat udlejer,og har udlejet en lejlighed med tidsbegrænsning 2 år.
Kontrakten udløb 01.07.2012 og lejer ville gerne fortsætte lejemålet,hvilket var helt okay for mig(velvidende at tidbegrænsningen var tilsidesat) Der blev ikke lavet ny kontrakt,så det er jo en forlængelse af den eksisterende kontrakt,som jeg har opfattet
det!! Min lejer er nu pludselig fraflyttet lejemålet,og jeg har fået en skriftlig opsigelse
nu pr, 01-10-2012. men hun har meddelt mig at hun ikke vil betale husleje ,da hun ikke har råd til at betale husleje to steder????
Mit spørgsmål er så,om det ikke er i strid med lejeloven,da der jo står i kontrakten,at hun har 3 mdr opsigelse,og der skal foretages syn af lejligheden,med henblik på istandsættelse,samt overdragelse af nøgler,og måleraflæsning til dong MM
Jeg vil meget gerne vide hvordan jeg skal forholde mig!!!.
3/10 '12 0:27
Morten
Du har ret til at tage dig den tid du skal bruge. Og jo, hun har 3 måneders opsigelsesfrist(igangværendende måned + 3) hvis det står i kontrakten. Du skal dog sørge for at have lavet regnskabopgørelse indenfor "rimelig" tid. Og hvis du har indsigelse imod fejl og mangler der skal udbedres af lejer, skal lejer orienteres, så lejer kan gøre indsigelse. I princippet behøver du ikke få udført repparationerne for at kunne trække fra depositum, men blot indhente tilbud fra fagfolk der vurderer skadens omfang/pris hvis det skal udbedres/føres tilbage til tidligere stand.
3/10 '12 0:33
Morten
Men jeg vil da anbefale dig ar forklare hende reglerne. Og så finde ud af en god aftale, så hun også føler at du faktisk hjælper hende. Men du har ret til at hun skal betale og kan benytte lejligheden december ud. Men under alle omstændigheder har hun ikke krav på at få sit depositum udbetalt med det samme(men dog inden for rimelig tid, og hvis der er udsigt til at holde penge tilbage for varme osv, er det også okay, inden for rimelighedens grænser)
14/11 '12 22:17
Anders
Vi er på vej ud af vores lejlighed efter næsten to år. Vi har en tidsbegrænset kontrakt der udløber d. 1.2.2013. Vores udlejer tør ikke lade os blive da hans barnebarn skal bruge lejligheden om to år. Er der nogen der ved om vi evt. kan flytte ud og ind igen, og på den måde sikre at udlejer ret til lejligheden om to år? Vi er ikke ude på at blokkerer hans ønske om brug af lejligheden, men vil meget gerne have lejligheden et par år mere.
14/11 '12 23:04
Morten
Nej det kan man ikke... Han kan ikke lade jer blive boende uden ny kontrakt, og evt med store konsekvenser for Jeres udlejer. Det er en ret så dårlig forretning at være udlejer. jeg vil anbefale Jer evt. at købe Jeres egen lejelighed, eller altså låne penge i banke til at købe Jeres egen lejlighed. Det er både billigt at låne og endnu billigere at købe. Og alt i alt er det lang langt billigere inkl renter og alle udgifter, at købe Jeres eget.
22/11 '12 22:44
Helle
Hej
Vi har lejet et hus med en tidsbegrænset kontrakt på 2 år. Da vi er ude og se på huset og vi snakker om udlejning fortæller vi udlejer at vi kun ønsker at overtage lejemålet hvis vi kan blive boende i længere tid, udlejer siger at hvis vi havde et godt forhold til hinanden kunne der ikke være problemer i at forlænge lejekontrakten efter de 2 år. Nu hvor der er en uge til vi skal flytte ind er han pludselig blevet anderledes, han har givet udtryk for at han forventer at vi køber huset efter de 2 år. Det har vi på ingen måde mulighed for. Hvordan står.vi? Vi har 4 børn og har ikke lyst til at stå på gaden om 2 år, er vi blevet narret eller har vi nogle rettigheder? Udlejer bor et andet sted i landet og har haft lejet huset ud tidligere til andre lejere....
23/1 '13 17:56
Malene
Hjælp..
Vi har lejet et hus med en tidsbegrænset 2-års kontrakt og samtidig fået forkøbsret.
Vi stå så nu i det situation, at vi har fået nej fra banken til at købe vores ejet.
Udlejer, som ejer huset, vil ikke forlænge vores kontrakt da de mener, vi så ikke kan opsiges.
Kan vi få forlænget vores kontrakt (måske tidsbegrænset), uden udlejer "hænger på os" og ikke kan opsige os uden de selv skal bo her?
Vi er rigtig glade for at bo her og vi har også et godt forhold til udlejer. Samtidig har vi fuld forståelse for udlejers situation, da de jo gerne vil have det solgt og det var meningen vi skulle have købt det...
23/1 '13 22:11
Morten
Jeg vil klart anbefale at prøve andre banker... det er meget normalt at man skal igennem et par banker. De største banker er for tiden de dyreste. Så prøv at tag et kig på mybanker.dk og se de forskellige tilbud der.
Det andet er muligt, men der er en forøget risici for udlejer. Han kan ikke bare lade Jer blive boende på den gamle kontrakt. Så er han stavnsbundet. Han skal lave en ny, og det er der forbundet nogle risici for, for udlejer...
3/2 '13 16:30
Louise
Kære Morten - hvorledes kan man formindste de risici der er for udlejer? Jeg bor i fremleje og mine 2 er er snart udløbet. For dem må jeg gerne blive boede, så fremt jeg kan forsikre dem om at de ikke kommer til at hænge på den. Lejligheden er ikke relevant for mig at købe, da den er for lille, og jeg forventer at jeg indefor de kommende 2 år vil købe en større lejlighed, hvilket jeg ikke har økonomisk mulighed for på nuværende tidspunkt. Men, jeg er desperat for at få lov at blive 2 år til! Kan jeg sikre dem ved at flytte adresse i en periode og så lave en ny fremleje kontrakt med dem? Kan man i en ny kontrakt lave klausul der fratager mig rettighederne til at 'udnytte' fremlejeloven for at blive boende permanent?
5/2 '13 0:20
Morten
Nej, det har ingen betydning om du skifter adresse.... et huslejenævn vil altid kunne gå ind og sige t du har mere brug for det sted at bo end de har... og så er de på den. Men hvis I har tillid nok til hinanden, er det jo bare et spørgsmål om at du så flytter efter den aftalte tid. Det er først et problem hvis du brokker dig. Det er der for at det er et problem for udlejer... fordi du kan nægte at flytte. Man kan i princippet godt lave en ny tidsbegrænset lejekontrakt. Men jo flere de laver, jo mindre vil et nævn vurdere tidsbegrænsningen som værende gyldig. Men det er lidt mere kompliceret end det. Men problemet er at man aldrig rigtig kan føle sig sikker som udlejer... Men I kunne jo evt. lave en tillidserklæring ved at lave en kontrakt, hvor der står at du ikke betaler depositum, og så kan I lave en aftale om at du giver dem beløbet kontant uden kvittering, sådan at de kan beholde dem hvis du skulle løbe fra aftalen, uden at du kan komme efter dem. Men hvis aftalen forløber som den skal, får du så dit "depositum" tilbage.
Det er i hvert fald en løsning. Ikke at den er god :)
21/3 '13 13:04
Søren
Vi har udlejet et hus med en tidsbegrænset lejeperiode på 2 år, der løber til 30.11.2013. Grunden til udlejningen var, at vi gennem 1½ år forgæves havde forsøgt, at sælge huset, hvorfor vi i stedet valgte, at udleje det i en periode. Lejerne vil gerne leje huset i 1-2 år yderligere, hvilket vi i princippet ikke har noget imod, da vi ikke forventer en væsentlig bedring af boligmarkedet det kommende år. Kan vi uden problemer indgå en ny tidsbegrænset lejeaftale med lejerne?
15/5 '13 17:33
HS
Vi har udlejet vores hus i to år ifm. en udstationering. Lejer vil gerne fortsætte lejemålet, og det er pt. usikkert, om vi får behov for at overtage det efter to år, eller om vi ønsker at forlænge. I den forbindelse har jeg to spørgsmål:
1) kan det lade sig gøre at lave en bindende kontrakt med en opsigelsesfrist fra vores side på 3 måneder, hvis det begrundes i usikkerhederne omkring udstationeringen?
2) kan man fortsætte med at lave nye tidsbestemte kontrakte med lejer, eller er der nogle begrænsninger?
16/5 '13 1:48
Morten
Hej Søren og HS

Nu er jeg jo ikke advokat. Jeg har bare brugt 4-600 timer på at læse lejelovgivningen og den midlertidige boligreguleringslovgivnng et par gange igennem fordi jeg selv er blevet taget godt og grundet ved næsen tidligere. Ellers er jeg bare en "almindelig" studerende der prøver at klare sig igennem dagen og vejen. Og så er lige det område et meget spændende område, netop fordi at udlejere i virkeligheden ikke kan føle sig sikker på noget, fordi man anses for at være den store stærke part der bare ellers ville kunne trumle den lille lejer...(mest på grund af de store private udlejningsselskaber, som der alligevel benytter sig af de smuthuller den borgerlige regering lavede tidligere ;) ) Men for næsten alle de private udlejere der lejer ud med hus/lejlighed fra før 1991(eller var det 1993... der er lidt forskellige regler der gælder fra de år), så er man stillet ret dårligt. Men man burde faktisk efter de regler kunne tage hvad der svarer til udgifter for skat/vand/varme osv. + 2-3% af hvad din bolig var værd tilbage i 1991. Så burde man ikke gå helt skævt. De fleste tager dog væsentlig mere, da det er meget svært at få økonomien til at hænge sammen ellers :)

Til Søren. Det er altid en rigtig god ide at skrive i lejekontrakten en god grund til hvorfor lejemålet ophører. Men hvis lejer tager den i huslejenævnet, er det ikke utænkeligt at de ikke vurdere det til at være en god nok grund til at lejer "smides ud". Man vil ofte gå ind og kigge på om det "vejer mere" end hvor svært det er for lejer at få en andet sted at bo. Der for kunne de sagtens sige at du har et sted at bo, lejer ville ikke have et sted at bo... bum, kontrakten bliver lavet til uden tidsbegrænsning. Alene fordi at man mener at det ikke er lejers problem at du ikke vil sælge i det marked der er nu... Så der ville jeg nok være meget opmærksom på at få grundig vejledning af en advokat, der kan sætte dig ind i alle faldgrupper, for der er mange :) Men hvis det er nogen du kender godt og stoler usandsynligt meget på, så er der jo aldrig noget problem ide det. Men hvis de lige pludselig får ondt i lommerne, kan det komme dig at koste mange 100.000,- husk at huslejenævn kan nedsætte lejen et år tilbage, og du kan kun opsige dem med et års varsel, hvis du selv skal flytte tilbage. Og igen vil et nævn kunne vurdere at du har et hjem at bo i, og det har de ikke... Der kunne en søn/datter der skulle flytte ind måske være en bedre undskyldning(hvis de altså ikke ejer deres eget) Evt. meld dig ind i SAPU.dk hvor du kan få en del rådgivning omkring udlejningsområdet.

Til HS
Læs det jeg har skrevet til Søren. Mange ting går igen. Men dog anses udstationering gerne som en gyldig grund for midlertidig fremleje, da du jo egentlig står og mangler dit hjem, når du engang kommer hjem. Men der er i princippet ikke den store forskel på om du udlejer 1 måned, 3 måneder, 2 eller flere år... ofte er de 2 år fordi at lejere kan fremleje deres bolig i op til 2 år hvis de har en gyldig grund(at flytte sammen med en kæreste er f.eks. ikke en gyldig grund) Mange andelsforeninger kører meget op ad lejelovgivningen på disse områder, og andelshavere må der for ofte kun udlejer for 2 år af gangen. Der for ses lejekontrakter på 2 år ofte. Men det kunne lige så godt være 3 år. Men man skal dog være påpasselig med at lave for mange nye kontrakter, da det kan anses som utroværdigt at lejen skal være tidsbegrænset, hvis man hele tiden forlænger den.
Så i egentlig kan man ikke rigtig snakke om bindende lejekontrakter, da et huslejenævn altid kan omgøre den. Og det er ikke tilladt at give lejere dårligere vilkår end hvad du kan læse i en standard lejekontrakt. Der kan du læse hvad der accepteres ændret (dog skal det skrives under § 11) Men af hvad jeg ved, kan du ikke fraskrive dem retten til et års varsel, hvis du udlejer beboelse eller værelse med vask/"køkken". Men der burde ikke være noget i vejen for at fornye kontrakten for 3 måneder af gangen. Men snak med en advokat, der kan fortælle dig om din grund er god nok. Men jeg ville dog mene at det lyder meget fair, hvis altså du ikke har et andet sted at bo når du kommer hjem.

Pu ha, jeg bruger alt for lang tid på det her :) Måske man burde være rådgiver... så kunne man om ikke andet tjene en lille skilling til sin SU ;O)

Men held og lykke med det!





7/8 '13 11:55
Gabriel
Min familie og jeg har fået mulighed for, at leje et hus med overtagelse pr. 1/9-2013 og det er vi rigtig glade for. Der er bare det ved det, at udlejer selv har givet udtryk for, at hun gerne vil flytte ind i det på et tidspunkt hvis der er muligt. Derfor vil hun i første omgang lave en lejekontrakt på 2 år med mulighed for forlængelse, afhængig af hvordan det går. Udlejer er godt oppe i alderen og hun bor selv i et andet stort hus lidt ude for byen og har altid udlejet det hus vi så har fået tilbudt af hende. Dvs. hun har aldrig selv boet i huset men kun udlejet det ud. Hendes mening var fra start af, at når hun og hendes nu afdøde mand var blevet gamle, så ville de selv flytte til det lidt mindre hus nede i byen og så sælge det andet ude på landet, som hun nu selv bor i, men sådan gik det jo ikke helt. Hun har prøvet forgæves at sælge det store hus ude på landet men uden held og derfor var hendes første tanke, at hun så ville prøve at leje det ud og flytte til det lidt mindre hus inde i byen. Men det har hun jo så lavet lidt om på, da hun jo nu selv vil leje det lille hus ud til os og selv blive boende i det store hus på landet, da hun heller ikke kan få det lejet ud til nogen.
Hvordan står vi så hvis lejekontrakten er tidsbegrænset dvs. 2 år og vi gerne vil blive boende nogle år endnu ? Kan udlejer bare opsige os, hvis hendes situation nu ændre sig inden for de to år ? DVS. hvis hun selv får lyst til at flytte ind i det lille hus, fordi hun enten har fået solgt det store hus hun bor i eller har fået det lejet ud ??



20/8 '13 9:32
Morten
Hun har til en hver tid ret til at flytte tilbage til sin gamle bolig, dog med et års varsel eller til den tid hvor den tidsbegrænsede periode udløber. Så I skal under alle omstændigheder flytte efter de to år, med mindre der aftales andet inden da.

Men altså helt ærlig, jeg får lidt dårlig smag i munden når du skriver det på den måde. Fordi det lyder som om at du/I ønsker at udnytte en stakkels enkefrue, der i forvejen har kæmpet længe med at få sin økonomi til at hænge sammen, og har der for også kæmpet med at få solgt i disse tider hvor det kan være meget svært. Så jeg synes ærlig talt at I stærkt skal overveje hvor dårlige mennesker I har lyst til at være i forhold til at udnytte andres situation til Jeres egen fordel. Jeg er fristet til at sige at I måske skulle ransage og rense Jeres sjæl og kigge på muligheden for at købe Jeres eget. I skal huske på at hvis I betaler f.eks. 10.000,- i leje om måneden, vil skat typisk tage de første 3000,- så det overlader ikke så meget til faste udgifter for udlejer. Og i vil typisk selv kunne købe en bolig og side med de 7000,-/måned selv til renter osv. Så helt ærligt synes jeg at I skal kigge på alternative muligheder.
1/9 '13 20:02
Cherina
Hej
Jeg vil høre om du kan hjælpe mig...
Jeg bor nu til leje i et hus - privat - vi har i sin tid lavet lejekontrakt.
Den blev lavet tidsbegrænset fra 31/3-2010 til d. 31/3-2012..
Den er så nu udløbet og den er ikke forlænget, har ikke fået nogen anden eller noget.
Jeg står så nu i den situation at jeg skal starte som selvstændig hjemme, og jeg mangler værelser for at kunne dette.
Jeg har så idag været ude og kigge på et andet hus jeg kan leje, og dette er jeg meget interesseret i.
MEN hvordan er jeg stillet?
Forstår jeg det rigtigt som at nu hvor min lejekontrakt ikke er blevet forlænget, den er udløbet d. 31/3-2012 kan jeg så opsige/fraflytte den uden varsel?
Jeg vil kunne modtage det andet hus fra d. 1-10-2013.
Hvordan står jeg stillet...?
Mvh Cherina
PS. HÃ¥ber du ser dette og kan svare hurtigst muligt, da jeg snart skal give svar til den nye udlejer..:-) Taaak :-)
1/9 '13 22:31
Morten
Jeg har desværre ikke så meget tid til at svare for tiden. Da jeg har nogle ret store og dyre projekter for tiden. Så det er simpelt hen for dyrt for mig, og ellers kulle jeg til at tage betaling for at svare. Hvilket jeg tror at der er meget lille interesse for ;)

Held og lykke

De bedste hilsner
Morten
1/9 '13 23:18
Cherina
Øv øv men tak for svar....
2/9 '13 9:46
Morten
Arh... du kan godt få et meget hurtigt svar. Du har samme opsigelse som der stod i den gamle kontrakt. Men hvis du skal have et mere uddybende svar skal jeg altså have et par hundrede og email, det er nemlig endnu mere i det for dig...

Men nu ved du hvad du har at arbejde med.

Mvh.
Morten
14/1 '14 14:48
Mads
Hej Morten
Hvordan er jeg som lejer stillet i forhold til et evt. krav om opsigelsesvarsel fra udlejers side?
Vi har for 4 år siden indgået et tidsbegrænset lejemål á 1 års varighed. Tidsbegrænsningens årsag er ikke skriftligt formuleret i kontrakten. Kontrakten er efterfølgende blevet forlænget 3 gange - hver gang á 1 års varighed.

4 uger før seneste kontrakts udløb melder udlejer, at hun af personlige årsager ikke kan forlænge lejemålet.

Mit spørgsmål er derfor:
Er jeg i denne situation beskyttet af lejelovens krav om 12 månders opsigelsesvarsel - eller skal jeg være ude af lejligheden ved udløb for seneste kontrakt?

Mvh Mads
16/4 '14 14:39
Joakim
Hej

Vi har boede til leje i 2 år hos en privat udlejer, og vil nu gerne have forlænget den kontrakt, så vi kan blive boende, da vi godt kan lide at bo her.
Vi har så fået kontrakten for den næste periode, og der står vi skal betale depositum og forudbetalt leje præcis som vi gjorde for 2 år siden. Er det overhovedet lovligt, vi skal vel ikke betale for at komme til at bo her igen, uden at vi får vores oprindelige depositum tilbage. for lejligheden bliver jo ikke sat i stand eller noget, da vi ikke fraflytter lejligheden .

Så ville høre om det virkelig kan passe om vi skal betale depositum og forudbetalt leje igen igen

Med venlig hilsen Joakim
20/4 '14 0:04
Morten
Hej Mads

Så det du spørger om, er om du har lov til at ødelægge en andens persons liv fordi du gerne vil have lov til at blive boende i hendes bolig... jeg kan godt se at det er pisse træls for dig at ryge ud. Men du vidste jo at det var de vilkår du lejede under. Selvfølgelig havde det da været meget rart med lidt længere varsel. Jeg kan så sige at du nok godt kunne får lov til at være et dårligt menneske og ødelægge et andet menneskes liv. Men det er ikke noget jeg har lyst til at hjælpe med. Du har jo fået din 12 måneders varsel. Men der er i princippet ikke nogen regel om hvor kort eller lang tidsbegrænsningen må være på. Men det fra kunne du sten sikkert godt få lov til at ødelægge udlejers liv. Men det bliver ikke med min hjælp :)
20/4 '14 0:13
Morten
Hej Joakim

Nej det er klart, at hvis der ikke bliver udbedret skader/fejl/mangler for det depositum eller forudbetalt husleje, så skal I selvfølgelig ikke betale det igen. Men der for skal det jo stå i kontrakten at det skal betales. Men har I snakket med udlejer om det?

Generelt er det en god ide at snakke med din udlejer, specielt hvis det er en privat. Mest fordi det for det meste er helt almindelige mennesker der sidder låst fast med en ekstra bolig af den ene eller anden årsag. Og som oftest lejer den ud fordi de ikke har råd til det. Så husk medmenneskelighed, og at det er summen af det vi bidrager verden med, der gør den til en god eller skidt verden at leve i.

Jeg kunne forestille mig at hvis i snakker med udlejer, at det nok er tiltænkt at overgå fra den gamle til den nye aftale. Men hvis I er meget glad for stedet, så synes jeg da I skulle overveje at høre udlejer om I kan købe det.

Ellers må du skrive igen :)
1/5 '14 14:47
Buno
Hej.
Jeg er opsagt med 1.års varsel da ejer selv vil benytte huset, har jeg stadig 3. mdr. opsigelse hvis jeg vil flytte inden 1. år er gået.
1/5 '14 15:58
Gitte
Vi har lejet vore sommerhus ud i en tidsbegrænset periode på 14 dag. Hun skulle være ude af sommerhuset d. 17.4.14 men nægter at flytte. Der er ingen tvivl om at aftaleperioden er udløbet og vi har bedt hende flytte. Hvad kan vi mere gøre - må vi lukke for vand og el samt skifte låsen?
17/5 '14 19:26
Tina
Hej Morten,
Jeg bor til leje i en andelsforening's fremlejede lejlighed. Min oprindelige kontrak på to år blev forlænget med yderligere to år. Nu vil man sælge lejligheden og jeg er blevet tilbudt at købe den. Jeg har fået en kyndig på området til at gennemgå foreningens økonomi og er blevet frarådet at købe den. ( på det kraftigste ). Jeg har et lille år tilbage af kontrakten og ønsker at blive to år mere. ( børn i skole nærved) Hvordan ser mine juridiske muligheder ud når det er en tidsbegræset kontrakt??
19/5 '14 2:23
Morten
Hej Buno.

Nu kender jeg ikke din kontrakt Buno. Men hvis det er det der står i din kontrakt, Ja så har du ret til at flytte med 3 måneders varsel. Det er jo så nok fra den 1. og 3 måneders varsel. Men du kan maksimalt bo der året ud. Men tag en snak med din udlejer. Han er sikkert mere end villig til at finde en en god løsning hvis du vil hurtigere ud. Generelt er det en god ide at snakke med sin udlejer. Det fleste er ganske almindelige mennesker, og ikke de store stygge monstre som medierne har det med at gøre dem til :O) Bare en opfordring til ALLE.

Pøj pøj med det
19/5 '14 2:35
Morten
Hej Gitte

Så vidt jeg ved, må I ingen af delene... og jeg vil kraftigt fraråde Jer at gøre det, da det kan betyde store sagsomkostninger for Jer, da selvtægt ikke er lovligt. Lejere er stillet rigtig godt, og kan være meget besværlige at slippe af med igen. Der for anbefaler jeg kun at man gør det, hvis man har 100% tjek på hvad man gør, før man gør det.

Det vigtigste i første omgang, er at I kan dokumentere at I rettidigt har bedt lejer om at fraflytte lejemålet(Ellers kan I komme ud i store vanskeligheder...) Hvis lejer nægter at fraflytte, kan det blive nødvendigt at køre en fogedsag. Fogeden kan ved hjælp af politiet udsætte folk. Jeg vil på det varmeste anbefale Jer at kontakte en advokat, eller en retshjælp (evt. Københavns retshjælp)

Men det er forhåbentlig allerede løst nu... :)
19/5 '14 3:01
Morten
Hej Tina

Jeg skal ærligt indrømme at jeg synes det er et ubehageligt spørgmål, da du direkte spørger til om du på en eller anden smart måde kan snyde og udnytte andelsboligforeningen hvor du lejer hos. Ærligt synes jeg du, alene ud fra det du skriver, lyder som et halvdårligt menneske, og jeg er ked af at høre at du som mor går med sådanne tanker omkring hvordan du kan udnytte systemet alene til din egen fordel, uden at tænke på den anden side. Du har sikkert haft en god periode med en rigtig billig lejebolig. Det synes jeg er en ubehageligt rollemodel som mor for en af de børn der skal danne fremtiden for vores samfund. Det kan kun føre til at samfund alla USA, hvor vi sagsøger hinanden hvis der er noget at vinde på det. Jeg synes du skal overveje din situation igen.

Tag eventuelt en snak med foreningen/bestyrelsen, om dine muligheder og forklar din situation. Det kan jo være at I i fællesskab kan finde en god løsning, eventuelt med en mindre huslejestigning eller hvad der nu skal til. Ellers så køb da en anden andelslejlighed hvor din kyndige person ikke fraråder det på det kraftigste. Der er mange fornuftige foreninger der ude, men det er rigtig, man skal huske at kigge sig for. Det lyder som om at du har mulighed for det, og det ville give meget mere stabilitet mange år frem for både dig og dine børn.

Jeg håber meget at du tager den rigtige beslutning.

Og endnu engang en opfordring, specielt til alle lejere... snak nu med Jeres udlejere. 10 ud af 10 gange står der mennesker bag et eller andet sted :O) De private er måske lidt mere "menneskelige" Det er de færreste udlejeres livsfilosofi at være så ondskabsfulde som muligt, eller udnytte alt og alle. Men de fleste er til at snakke med. Specielt hvis man ikke har eller prøver at snyde/udnytte dem. På den måde finder man ofte rigtig gode løsninger for alle. Frem for bare at storme frem og tromle/udnytte/røvrende hinanden. Det summen af glade mennesker der gør et samfund lykkeligt og et godt sted at leve. Det er god karma :)
19/5 '14 22:11
Rikke
Vil bare lige sige efter at have læst alle disse indlæg, sikke et godt menneske du er Morten, at hjælpe med at besvare alle disse spørgsmål uden nogen som helst bagtanker :-)
Sidder selv som privat udlejer, da vi ikke har kunnet sælge vores gamle bolig de sidste 5 år, og så bliver man da glad i låget af at støde på, at der stadig findes mennesker med hjertet på rette sted :-)

Mange hilsener Rikke
19/5 '14 23:41
Tina
Hej Morten,
Tak for dit lange svar. Jeg undlader at kommenterer at du mener jeg nok er et dårligt menneske ud fra mit indlæg. Det står dig frit for :-). En ligefrem og ærlig dialog er klart at foretrække, desværre kan man være tvunget ud i situationer man helst er foruden.
Mvh. Tina
20/5 '14 0:23
Morten
Hej Rikke og Tina

Tak for de søde ord :) Jeg er heller ikke SUPER populær for at bruge så lang tid på det, når jeg nu har gang i så mange andre projekter :O) Men jeg kan nu ikke lade være. Men jeg kan godt blive lidt irriteret når mange spørgsmål går på hvordan man kan røvrende en privat udlejer(eller for den sags skyld privat andelsforening). Der efterlader folk i dybe økonomiske problemer, fordi der er en gammel lovgivning med katastrofale huller, som ingen politikere tør at røre ved, fordi det en stemme-tabersag. Da man kun vil sikre nogle få hundrede private udlejere imod ruin. Men de mange hundrede tusinde lejere ville gå helt amok. Det er en af de få lovgivninger der ikke bygger på logik eller retfærdighed. Skræmmende at man kan stavnsbinde en part til en aftale som han ikke har sagt ja til eller skrevet under på. Havde man så istedet lavet reglen sådan at det stod lejer frit for at hæve en aftale hvis kontrakten ikke lever op til et huslejenævns holdninger til "omkostningsbestemt leje"...

Til Tina
Jeg skal ikke kunne sige om du er et dårligt menneske(personligt er min holdning, at alle mennesker er gode til det modsatte er bevist :) ) Og jeg kender dig ikke, så jeg skal ikke kunne sige det. Jeg kan kun forholde mig til det du skrev, hvilket jeg vil mene er godt på vej ;O)
Jeg mener bare per definition, at menesker der ønsker at udnytte andre folk, der ikke har mulighed for at modsige sig, eller forsvare sig, er dårlige mennesker. Også selv om gammel lovgivning kan give smuthuller til det.

De fleste mennsker i Danmark har et fornuftigt sikkerhedsnet omkring sig, om det er forældre, familie eller venner. Så har de fleste mulighed for at få hjælp til tag over hovedet i kortere eller længere perioder. Der er altid flere muligheder at vælge imellem. Nogle er ikke rare, sjove, billige, men det er de beslutninger man tager igennem livet der definerer dig som person. Havde jeg kendt din situation havde jeg måske endda haft mulighed for at hjælpe dig med en bedre løsning. Men jeg synes aldrig at det er en løsning at fuske sig til løsninger, specielt når man har børn, da tillærer både gode og dårlige valg.
28/5 '14 22:47
peter
Hej,
Jeg har lejet en lejlighed med en 2årige kontrakt. De to år er nu gået og min udlejer siger at det i følge loven skulle være ulovligt at forlænge?? Passer dette??
29/5 '14 11:07
Therese
Hej!
jeg bor til leje hos en privat udlejer. Jeg har fået en årig lejekontrakt som udløb for et halvt år siden. Jeg har ikke talt med udlejer om en ny lejekontrakt men har heller ikke fået at vide at jeg skulle flytte. Nu vil jeg så gerne flytte og spørgsmålet er så, har jeg 3 måneders opsigelse stadigt??? jeg vil selvfølgelig gerne forlade mit lejemål på en ordentlig måde men har jeg egentlig en gyldig lejekontrakt????

29/5 '14 16:06
Morten
Hej Peter

Jeg kunne forestille mig at det udlejer har talt om måske nærmere lyder som at det ikke er tilladt. Er det f.eks. en lejlighed i en andelsforening er det typisk sådan at reglerne følger lejelovgivningen. Som giver ret til at fremleje i maksimalt 2 år hvis man har en gyldig grund(normalt en meget gyldig grund) eller for den sags skyld en ejerforening hvor man i ejerforeningen har valgt at følge samme regler.

Men det er ikke ulovligt at lave ny kontrakt, det er bare oftest ikke tilladt(med mindre man ønsker at blive smidt ud og få tvangssolgt sin andelslejlighed) Men der ud over frarådes det kraftigt ikke at forlænge kontrakter, da man som udlejer vil kunne få uoverskuelig øknomiske konsekvenser ud af det, der vil forgælde udlejer resten af livet.

Håber det var til hjælp :)
29/5 '14 16:12
Morten
Hej Therese

Hvis udlejer ikke har bedt dig om at flytte, fortsætter din gamle kontrakt bare. Så der gælder faktisk det samme som før den udløb.

Hvis det er fordi du gerne vil flytte inden de 3 måneders udløb, så vil jeg da varmt anbefale dig at tage en snak med udlejer om I kan finde et godt kompromis. Som oftest er det ikke den store udfordring at finde nye lejere. Så hvis han/hun har lidt tid, kan han/hun sten sikkert finde en ny hurtigt. Specielt i disse tider hvor der er så mange der står og leder efter lejlighed. Hvis det endelig skal være har jeg en pap-lillesøster som står og leder efter en fornuftig lejlighed.

Jeg håber at du kunne bruge svaret
6/6 '14 21:25
Camilla
Hej Morten

Jeg lejer en bolig ud hvor der er en lejlighed i kælderen, lejemålet blev ved indgåelsen af lejekontrakten lavet som et tidsbegrænset lejemål da min søn skal flytte ind i lejligheden september 2014 når han starter sine studier på CBS. Jeg har i januar måned i år stillet mine lejer i udsigt at de kunne blive boende da min søn hellere ville bo i København hvor skolen ligger. Det har desværre ikke været muligt at finde en lejlighed i Kbh, og han skal nu alligevel bruge kælderlejligheden. Dette har jeg oplyst mine lejere mundtligt i maj måned. De har nu skrevet til mig at de ikke vil fraflytte lejemålet med den begrundelse at en mundtlig aftale er lige så bindene som en skriftlig. Jeg har desværre ikke skrevet grunden til tidsbegrænsningen i kontrakten. Dog har jeg et brev fra lejer hvor de skriver at de er viden om at tidsbegrænsningen skyldes at min søn skal flytte ind i lejligheden.
Jeg har været glad for lejerne og er ked af denne tvist, Hvor står jeg i sådan en sag.
7/6 '14 1:25
Morten
Hej Camilla

Ja, men jeg må desværre advare dig om at du står ufatteligt dårligt... det her er et klassisk eksempel på hvorfor at det er rigtig dårligt at udleje i Danmark. Der er som altid mange ting i din sag. Og en del af det du skriver tyder på at du meget nemt kan komme til at stå endnu værre. Jeg skriver det blot for at advare dig, fordi at det i din situation er bedre at kende til din situation, så du kan forberede dig på det, og lige som ved hvad du har at arbejde med. Og ja, en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, ofte er det jo bare ord mod ord, men som udlejer ses du som erhvervsdrivende, og lejere står meget stærkt i Danmark, netop for at beskytte imod de store stykke erhvervsudlejere :)

1. Det lyder til at du lejer kælderlokaler ud til beboelse. Det er jo meget få steder at det er tilladt, at benytte kældre til beboelse, også selv om man sagtens kan og rummene er indrettet til det, er det meget sjældent lovligt. Jeg ved selvfølgelig ikke om det også gælder dig. Men hvis det gør, kan du stå i en situation hvor at lejer kan slæbe dig i retten, og kræve store dele af lejeudgiften tilbage. Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for at det ville ske, men jeg synes du skal vide at det er en mulighed.

2. Hvis du lejer værelser ud med bad og køkken, anses lejemålet for at være en selvstændig lejlighed. Og ud fra det gælder der en del andre regler. Bl.a. at lejer har min. 1 år opsigelsesvarsel, hvor at begrundelse skal være at I selv skal flytte tilbage(ved udlejelse af alm. værelse er der 1 måneds opsigelsesvarsel, som ikke behøves særligt begrundet) Det kan være at det er begrundelse nok at i skal bruge den til Jeres søn. Men det ville jeg snakke med en advokat om(evt. kontakt SAPU det kunne meget vel være pengene værd)

3. Da du ikke har skrevet en begrundelse til tidsbegrænsningen i kontrakten, står du yderligere dårligere, da et huslejenævn meget vel vil kunne vurdere at de har svært ved at finde andet sted at bo, og da du tidligere har vist at have plads, kan de risikere at huslejenævnet annullerer opsigelsen.

4. Du skal også være opmærksom på at du SKAL sørge for at få lavet en ny kontrakt, der understøtter Jeres mundtlige aftale, sådan at der ligger en ny kontrakt, med en ny tidsbegrænsning(dur bliver desværre nok nød til at holde dig til hvad du har lovet/aftalt) ellers accepterer du en ubegrænset lejeperiode...

Nu skriver du at du har været glad for lejerne, og der for håber jeg også for Jer at I kan finde en fornuftig løsning. Og jeg vil på det varmeste anbefale dig at få en god snak med dem, hvor I får snakket rigtig godt om det, så de får det fra flere sider. Så kan du jo eventuelt tilbyde at give dem en rigtig god anbefaling med på vejen til en ny lejelejlighed/bolig, og eventuelt bestikke dem med hjælp til noget depositum, eller hvad der skal til. Jeg må nemlig advare dig om at dette kan blive en aldeles bekostelig affære. Og her snakker jeg i omegnen 10.000-300.000,- Så få en god snak, og hjælp hinanden. Så alle føler de får en rigtig god løsning ud af det :) Og ellers sørg for at få en god snak med en god advokat :9

De bedste hilsner, og rigtig meget held og lykke :)

7/6 '14 10:36
Morten
Med det sagt, så er det jo også et spørgsmål om hvilken indgangsvinkel du ønsker at tage den med. Men som jeg håber at det jeg i det mindste har fået udtrykt, så er det lidt en gårdrum grænse at ligge på, og et klassisk eksempel på hvorfor at det er en rigtig god ide at søge juridisk rådgivning, inden man kaster sig ud i udlejning, hvis man ikke selv har læst lovgivningerne igennem på området. Og det er også der for jeg vil anbefale dig at tage en god snak med dem først, inden i bliver rigtig uvenner. Ellers kunne værste tilfælde blive at i bliver stavnsbundet til lejerne fordi de i princippet aldrig kan smides ud, og i der for er nød til at sælge boligen, med lejer, og det tab det vil medbringe.

Men med det sagt, så er et værktøj til måske at få dem ud alligevel, at hvis I ikke har lavet ny lejekontrakt, og den gamle ikke er udløbet. Så kan du argumentere for at du har ændret holdning, og du ønsker at holde dig til den oprindelige kontrakt, nu hvor den nye ikke er lavet. Nu er jeg ikke så meget inde i firmajura, men så det kunne måske betale sig lige at tage den forbi noget advokatvagt/Københavns retshjælp eller andre af de andre gratis tilbud.

Du kan også førsøge dig med fuld opkrævning af både 3xforudbetalt lej + samme beløb til depositum(svarende i alt til 6x1 måned husleje) i den nye kontrakt. Det har du ret til, hvis det er aftalt i kontrakten(f. Eks. Kunne det være i den nye) og så håbe på de ikke har pengene. Men igen, så er det en ukonstruktiv løsning på problemet :)
23/6 '14 19:54
Inge
Hej Morten
Jeg flyttede ind i et lejemål på landet i feb12 begrænset 2 år og fik den i feb14 forlænget ubegrænset med indsat § om 1 års opsigelse hvis udlejer selv ønsker at bebo lejemålet. Han boede der før mig og flyttede så ind i en anden beboelse på ejendommen, som nu består af min selvstændige bolig på 100 kvm, en beboelse på 65 kvm og yderligere en selvstændig beboelse på 45 kvm. Han bor i den på 45 kvm og har nu også den på 65 kvm til sin rådighed. Han vil du opsige mig fordi han har fundet en kæreste med 3 børn, og de ønsker at bebo min den største beboelse af de tre. Han har tilbudt mig at kunne bebo en af de andre. Jeg bor alene med mit barn på 8 og finder det umuligt at indskrænke mig fra 100 til 65 eller 45 kvm, hvilket vil betyde jeg mangler et værelse til mit barn.

Kan jeg nægte at flytte under disse forhold, eller vil han stå stærkt, da han selv har brug for pladsen? Jeg synes det er yderst ubehageligt at han forlanger jeg skal forlade mit hjem for at gøre plads til ham. Det skal siges at han har flere muligheder for at kunne udvide sin egen bolig, til at kunne rumme ham og den sammenføjede familie. Opfattelsen da jeg flyttede ind for 2½ år siden, var at jeg kunne få lejemålet forlænget hvis vi kom ud af det med hinanden - og han forlængede så - overraskende med denne indsatte § og 1 års opsigelse. Jeg var overrasket over denne drejning, da jeg egentlig havde forventet at få en ubegrænset lejekontrakt uden forbehold.
25/6 '14 12:14
Morten
Hej Inge

Ja, men hvis du har læst de fleste af mine indlæg, så går jeg ikke ind for at hjælpe folk der prøver at ødelægge andre folks liv. Jeg bliver mere og mere skræmt når jeg læser sådanne indlæg. Det får alle lejere til at virke som usandsynligt egoistiske og dårlige mennesker, der kun interesserer sig for sine egne interesser, selv om det skulle gå ud over andre medmenneskers økonomi og fremtid. Husk at behandle andre som du selv ønsker at blive behandlet(også selv om nettet giver mulighed for at få afklaret ting bag folks ryg)

I den sammenhæng nævner du en meget vigtig ting, nemlig at det er hans ejendom. Så der for mener jeg jo at han har ret til at bestemme over sin ejendom, også selv om lejelovgivningen ofte siger noget andet. Da det jo ikke er "dit hjem", men hans hjem, som du låner, og som du er blevet gjort opmærksom på kun er til låns. Så stop nu med at prøve at ødelægge andre folks liv, fordi lejelovgivning i mange tilfælde giver dig mulighed for det. Det er bare virkelig dårlig stil og dårlig karma. Og det er ikke noget du bør lære dit barn på 8. Med mindre du ønsker et samfund hvor alle gør alt hvad de kan, for få mest ud af det selv, på bekostning af alle andre. Så ville vi ende ud med 6,5mio Stain Bagger.
Læg mærke til, som du selv skriver, så har han jo fået sig en dejlig familie og ønsker at få hans plads tilbage, da 45kvm er meget trængt til 2 vokse og 3 børn. Så hvorfor skulle du have mere ret til de 100kvm med et barn. Jeg synes i virkeligheden at det er ekstremt flot at han tilbyder dig en 65kvm bolig, som for de fleste ville være helt fint for en voksen og et barn. Han lyder som en sød udlejer der ikke øsnker dig noget ondt. Men der imod ønsker du at ødelægge hans liv... det synes jeg ærlig talt lyder skræmmende... hvis du virkelig mener at 65kvm ikke er nok til dig og dit barn, så hvorfor ikke prøve at finde et andet sted?

Med det sagt, så ja, så kan det blive rimelig svært, når der nu står beskrevet i lejekontrakten at der er 1 års opsigelsesvarsel hvis han selv ønsker at benytte det udlejede(det er dog rimelig standard ting der står i lejekontrakter). Og ja, han har yderligere en god sag i at han nu har mere behov for boligen end du har. Så det er ikke verdens bedste sag. Men hvis du ønsker at ødelægge den nye families økonomi og fremtid, kan du godt prøve at slæbe dem i retten, med mulighed for at beholde hans bolig, med lejeloven i hånden. Men jeg synes ærlig talt at du skal tænke dig rigtig godt om hvilket menneske du ønsker at være, og hvilket signal du ønsker at sende til dit barn, og der med hvilket samfund du vil være med til at skabe.

Som altid, synes jeg du skal få dig en rigtig god snak med udlejer, da han virker til at være et sympatisk menneske, og I ellers har haft et godt forhold, siden han ønsker dig blive boende. Jeg håber I finder ud af det :)
31/7 '14 21:47
søren
Hej Morten
Du er godt nok en flink og hjælpsom mand:-)
Vi står og vil prøve løkken et andet sted i landet, og at sælge pt. Er umuligt da vi vil få et tab på ca. 400.000 og vil derfor leje ud...
Vi bliver nød til at leje der hvor nu ender pga. Vi ikke kan eje to huse økonomisk og kunne derfor godt tænke os at leje vores eget hus ud i en periode på 4-8 år for derefter at sælge når vi kan komme ud med et nul... Kan vi uanset, opsige en lejer med et års varsel, eller kan sådan en opsigelse omstødes fordi de så mangler et sted at bo? Vi kommer jo til at bo til leje og kan ikke købe før det her er solgt, kan det have indflydelse på en evt. Sag?

Mvh
Søren & Lonnie
11/9 '14 15:17
Heidi
Hejsa.
Jeg har et spørgsmål.
Vi er flyttet ind i et hus og på kontrakten er der pr. 1/6-14, vi har (til trods for han havde skrevet i lejekontrakten det ville være istandsat) selv betalt og istandsat hele huset. Nu har lejer set huset og beslutter sig for at sende os en opsigelse pr.1/12-14 og giver grunden at han selv vil bo i huset, trods vi havde en aftale om forkøbsret (det har vi på mail) og han har sagt til os at han ikke skal bo i huset igen (har ikke noget sort på hvidt om det).

Hvad gør vi nu...? Må han det..?

Han har været udstationeret, ved ikke om det gør en forskel på noget..

HÃ¥ber i kan give mig nogle svar.

Venlig hilsen

Heidi
18/9 '14 23:14
Helle
Hej

Vi er netop blevet sagt op i den bolig (Villa), hvor vi har boet til leje i snart 6 år. Indtil videre kun per mail, men vi modtager en skriftlig opsigelse en af dagene. Grunden til opsigelsen er, at huset er blevet solgt. Vi har år for år fået tilsendt en forlængelse på et år (1.1. - 31.12) af vores lejekontrakt, da huset hidtil ikke har kunnet sælges. Sidste år fik dog kun en mail med bekræftelse af at lejemålet blev forlænget med samme vilkår som hidtil. Kan vi bare så let opsiges? I lejekontrakten står der, at vi har forkøbsret, hvilket jeg lige (torsdag kl. 20) har gjort udlejer opmærksom på. Nu har han givet os en frist til på MANDAG KL. 12.00 - til at gøre brug af denne. Det kan vel ikke være rimeligt! Vi har hverken set papirer på salget (kun fået beløbet oplyst), og har heller ingen mulighed for at nå i banken. Køber står allerede klar til overtagelse 1.1., så derfor skal det hele jo gå lidt hurtigt fra udlejers side, men køber har først set huset i søndags, så vi har slet ikke været forberedt.

Håber meget at I kan hjælpe os.

MVH Helle
20/9 '14 11:07
Rikke
Hej Helle
Hvis i ville have købt huset havde i vel gjort det for længe siden nu hvor i har boet i huset i 6 år, glæd jer da over at sælger endelig har fået det solgt i disse trænge tider! Det er svært at sælge sit hus, men det er jo ikke svært for jer at finde noget nyt at leje og i har jo mere end 3 mdr. til at finde nyt i, så lad nu være med at ødelægge jeres udlejers liv ved at stille jer på bagbenene, det er jo også noget i altid har vidst kunne ske, så det kan da ikke komme bag på jer i pludselig en dag blev nødt til at flytte?
Jeg står selv og har et hus jeg ikke kan sælge så jeg lejer det som privat ud tidbegrænset og jeg ville da godt nok blive utrolig ked af det, hvis de lejere jeg har, den dag det forhåbentligt bliver solgt stillede sig på bagbenene. Vi er jo private udlejere og ikke en eller anden stor boligudlejer med en masse lejemål vi lever af, og for vores vedkommende har det faktisk i det sidste 5 år kostet os utrolig mange penge hver md at leje ud og stadig have omkostninger på vores gamle hus, det er bestemt ikke noget man bliver rig på at gøre, men en nødvendighed til det er solgt.
Så håber i, i stedet vælger at glæde jer over jeres udlejer endelig har solgt, for det har de da fortjent.

Mvh. Rikke
22/9 '14 16:22
Morten
Hej Søren

Jeg gør hva djeg kan :) Men jeg må dog advare om at jeg er lidt sortseer lige i forhold til udlejning. I rigtig mange tilfælde går det jo ganske fint. Jeg tror ikke der er lavet statestikker på hvor mange der går galt. Men jeg har dog lagt mærke til at rigtig mange af det tvangsauktioner der ligger her inde i København hvor jeg har kigget efter lejlighed, der er rigtig mange fordi en lejer nægter at flytte, og ejer ikke længere har råd til at sidde med lejligheden. Men jeg har også hørt masser af historier hvor at udlejer og leje har aftalt en fair leje(der så er for høj i forhold til huslejenævnene) men hvor almindelig medmenneskelighed og retfærdighedssans har vundet :)

I din sag vil jeg sige at det kan blive lidt af en udfordring, senere at skulle bevise at I med god grund kan udsætte lejer med et års varsel. Det kan man kun hvis man ønsker selv at flytte tilbage. Og hvis du/I har et andet sted at bo, er det nok nærmest umuligt. Der er set eksempler på folk der har boet i telt et sted fordi et huslejenævn har ment at lejer havde mere behov for et sted at bo end udlejer. Det er et farligt område at kaste sig ud i. Og jeg vil på det kraftigste råde til at søge juridisk rådgivning inden i kaster Jer ud i det.
I princippet er der dog ingen forskel på om du laver en tidsbegrænset leje på 1 måned. 1 år eller 5 år. Så i kan jo vælge at kaste terningerne i luften og sige at I vil lave en kontrakt på 5 år, med begrundelsen at I ønsker at flytte tilbage. Men jeg har dog ingen erfaring med hvor god undskyldningen skal være for at man kan kræve sin bolig retur(jeg ville nok skule til lejelovgivningens regler for fremleje af lejebolig, men ellers søg rådgivning hos en boligadvokat og slug regningen til gengæld for en god nattesøvn :) ) Dog skal tidsbegrænsningen være velbegrundet(definitionen af velbegrundet er så desværre svært definerbar) Faren står især i hvis tidsbegrænsningen fornyes i nye kontrakter(specielt til de samme lejer da de har kendskab til de tidligere kontrakter) da de ofte anses som værende tegn på at udlejer alligevel ikke har behov for boligen til egen brug. Lige som tidsbegrænsede kontrakter efter udløb bliver ubegrænsede, hvis der ikke laves ny kontrakt eller lejer er blevet adviseret om at flytte.

Håber det kunne hjælpe lidt :)

Pøj pøj med det.


Svar på:

Hej Morten
Du er godt nok en flink og hjælpsom mand:-)
Vi står og vil prøve løkken et andet sted i landet, og at sælge pt. Er umuligt da vi vil få et tab på ca. 400.000 og vil derfor leje ud...
Vi bliver nød til at leje der hvor nu ender pga. Vi ikke kan eje to huse økonomisk og kunne derfor godt tænke os at leje vores eget hus ud i en periode på 4-8 år for derefter at sælge når vi kan komme ud med et nul... Kan vi uanset, opsige en lejer med et års varsel, eller kan sådan en opsigelse omstødes fordi de så mangler et sted at bo? Vi kommer jo til at bo til leje og kan ikke købe før det her er solgt, kan det have indflydelse på en evt. Sag?

Mvh
Søren & Lonnie
22/9 '14 16:45
Morten
Hej Heidi

Ja det lyder som en rigtig træls situation. Jeg går ud fra at det er dig der er lejer, og det så er ham der er udlejer.

Lige i din stiuation kan det faktisk være en del sværere. Der er selvfølgelig en del ting jeg ikke lige kender til I Jeres situation. Men man kan jo sige at det ikke er udlejers ansvar/problem at I har valgt at bruge en masse penge på at istandsætte. Faktisk kan udlejer kræve at få tilbageført de fordringer på ejendommen som I ikke har fået tilladelse til, på Jeres regning, også selv om det har givet boligen mere værdi og at de har kostet Jer en masse penge.
Til at starte med er det altid en god ide at tage billeder af boligen før du flytter ind, for at kunne dokumentere ejendommens tilstand, og evt. lave en rapport med udlejer før eller ved indflytningen, da det du skriver under i lejekontrakten jo er det som du accepterer. Du kan dog senere hvis du kan bevise at boligen var i væsentlig ringere stand, slippe for at skulle føre boligen tilbage til samme stand som beskrevet/påstået i lejekontrakten.
Faktisk er udstationering en af de rigtig gode grunde til at opsige en lejer, da han jo står og får behov for sin bolig, lige som at det for fremleje af lejeboliger også er gyldig grund med udstationering. Du kan så godt vælge at tage kampen op efterfølgende med at bevise at han ikke valgte at flytte tilbage. Man hvis han gør det, og bare bor der i rimelig tid, er han rimelig sikker på at have en god sag.
Du kan selvfølgelig altid prøve at gå rettens vej, men jeg vil som altid prøve at få en god dialog med udlejer inden det når så langt. De fleste mennesker er jo gode nok på bundlinjen.

Forkøbsretten betyder jo egentlig bare, at hvis han fandt en køber, så skal I spørges først om I ønsker at købe den til samme pris, inden han endeligt kan sælge den til den anden(man kan dog godt forvente at I har søgt om lån osv. så I er klar til at springe til hurtigt) Men det giver Jer ikke ret til at købe boligen som sådan efter mit kendskab.

Det skal dog siges at I har 12 måneders varsel hvis I lejer hele boligen(og altså ikke værelser) Så hvis I er opsagt per den 1. december 2014, så skal I så være ude senest 1. december 2015.
Så jeg ville nok prøve at få en god og konstruktiv dialog op med udlejer hvor I kan snakke om muligheder. hvis I gerne vil købe huset, kunne en løsningsforslag evt. være at få en ejendomsmægler til at vurdere huset, og så kan I jo forhandle med udlejer/sælger om et afslag i prisen svarende til det I har investeret i forbedringer, mod at han så får den solgt med det samme, frem for først at kunne bruge huset slut 2015. Der ligger jo lidt forhandlingsmåligheder der med 1 års leje osv osv.

Håber I får en god konstruktiv snak/forhandling :)

Pøj pøj med det

Mvh.
Morten


Hejsa.
Jeg har et spørgsmål.
Vi er flyttet ind i et hus og på kontrakten er der pr. 1/6-14, vi har (til trods for han havde skrevet i lejekontrakten det ville være istandsat) selv betalt og istandsat hele huset. Nu har lejer set huset og beslutter sig for at sende os en opsigelse pr.1/12-14 og giver grunden at han selv vil bo i huset, trods vi havde en aftale om forkøbsret (det har vi på mail) og han har sagt til os at han ikke skal bo i huset igen (har ikke noget sort på hvidt om det).

Hvad gør vi nu...? Må han det..?

Han har været udstationeret, ved ikke om det gør en forskel på noget..

HÃ¥ber i kan give mig nogle svar.

Venlig hilsen

Heidi
22/9 '14 17:05
Morten
Hej Helle

Langt hen ad vejen er jeg enig med dig Rikke(lige bort set fra at det er nemt som lejere at finde noget nyt. Det er det i hvert fald ikke i København). i burde i langt højere grad være glad for Jeres medmenneskes held med at få solgt deres kæmpe sten i skoen, så de kan komme videre med deres liv, da det nok er noget der har tynget dem MEGET, som det gør for de fleste for tiden.

Med det sagt, så har I som beskrevet forkøbsret(hvilket jeg synes er en mærkelig ting at give) men det er selvfølgelig en fordel for lejer, da det kan bremse et salg lidt. jeg ville dog mene at udlejer sagtens kan forvente at du som lejer med forkøbsret har sat dig ind i dine muligheder for at købe(specielt efter 6 år, hvor det måske havde været noget andet hvis det havde været 1 måned) Og jeg vil også sige det sådan, at hvis I allerede nu ved at I ikke har mulighed for at købe villaen. Så ville jeg nok også anbefale dig, for alles bedste, og for at slippe for mange års stridighed, at glæde Jer over de 6 år I fik og bagge ud, for så at finde noget andet. en gang imellem må man acceptere at man ikke kan være heldig hele tiden og hver gang.

Dog ville jeg mene at en frist på 14 dage ville være meget fair(det er det varsel man plejer at give inden for interne salg i andelsboligforeninger, ikke at det kan sammenlignes) Hvis I gerne vil købe til den pris køber har tilbudt, vil jeg dog anbefale en dialog med sælger(specielt fordi han jo kan være lige glad med om han sælger til Jer eller den anden) om at forlænge fristen så langt han nu vil acceptere. Men rup Jer med at få snakket med bank osv. Ellers kan I selvfølgelig altid søge advokathjælp og gennemtvinge hvad der er Jeres ret. Men jeg kan ikke sige noget om I har ret til at få fristen forlænget. Og jeg synes at I ville være nogle usandsynligt dårlige mennesker hvis I ville forsøge at presse sælger med lejeloven i hånden i forhold til Jeres forlængelser af lejekontrakten. I så tilfælde håber jeg inderligt at karma vil ramme Jer I rumpen, og sådan noget vil blive straffet enten i livet eller i døden ;O)

Husk at det er OS der verden til et godt sted at leve, så prøv at hjælpe med at gøre hinanden liv bedre, frem for at tryne hinanden, det er hverken tiden eller pengene værd. Men prøv istedet med konstruktive dialoger. Man ved aldrig hvornår man får brug for de samme menneskers hjælp en anden gang :)

Håber I finder en god løsning for alle :)

Pøj pøj
Morten


Svar på:

Hej

Vi er netop blevet sagt op i den bolig (Villa), hvor vi har boet til leje i snart 6 år. Indtil videre kun per mail, men vi modtager en skriftlig opsigelse en af dagene. Grunden til opsigelsen er, at huset er blevet solgt. Vi har år for år fået tilsendt en forlængelse på et år (1.1. - 31.12) af vores lejekontrakt, da huset hidtil ikke har kunnet sælges. Sidste år fik dog kun en mail med bekræftelse af at lejemålet blev forlænget med samme vilkår som hidtil. Kan vi bare så let opsiges? I lejekontrakten står der, at vi har forkøbsret, hvilket jeg lige (torsdag kl. 20) har gjort udlejer opmærksom på. Nu har han givet os en frist til på MANDAG KL. 12.00 - til at gøre brug af denne. Det kan vel ikke være rimeligt! Vi har hverken set papirer på salget (kun fået beløbet oplyst), og har heller ingen mulighed for at nå i banken. Køber står allerede klar til overtagelse 1.1., så derfor skal det hele jo gå lidt hurtigt fra udlejers side, men køber har først set huset i søndags, så vi har slet ikke været forberedt.

Håber meget at I kan hjælpe os.

MVH Helle
23/9 '14 7:56
Heidi
Hej Morten.

1000 tak for dit svar.
Vi har heldigvis taget billeder før og efter istandsættelsen :)
Han har sagt os op, med fraflytning pr. 1/12.14 og det er det jeg er i tvivl om han må, fordi jeg netop, som du skriver har hørt der et 1 år, når han selv skal bebo huset.
Vi er ikke interesserede i at købe huset, det eneste vi er lige nu, er interesserede i at have et år til at finde noget andet og flytte og ikke kun nogle måneder - Hvordan ser chancerne ud for det?
Vi har skrevet frem og tilbage til ham at vi ikke kan acceptere det, men han skriver igen at sådan er det.

Venlig hilsen

Heidi McBride
26/9 '14 14:24
Emiel
Hej Morten.

Jeg er i gang med at fremleje et værelse i den lejlighed, jeg selv bor i. Jeg benytter en standardlejekontrakt og lejeaftalen er begrænset til 2 år, jf. reglerne for fremleje. (Som jeg forstår dem).

I følge samme regler, kan både lejer og jeg opsige lejemålet med en måneds varsel uden årsag i hele udlejningsperioden. Som udgangspunkt fint, men så alligevel.

Ved du, om man kan lave et tillæg til sådan en kontrakt, med en klausul om 3 måneders opsigelsesvarsel begyndende efter eksempelvis seks måneders udleje? Jeg vil gerne give både mig selv og min lejer lidt mere sikkerhed, når vi har haft chancen for at lære hinanden bedre at kende, derfor tanken. Jeg har endnu ikke diskuteret det med hende, hvorfor jeg ønsker at lave et tillæg, som hun kan vælge/fravælge at underskrive ved siden af kontrakten.
28/9 '14 7:37
Morten
Hej Heidi

Ja, men hvis billederne er fra da I flyttede ind (altså helst ikke mere end 14 dage før) så er det rigtig fint(hvis de ellers er gode) Men det skal ikke være for lang tid efter, da udlejer jo så vil kunne sige at sådan var det ikke da I flyttede ind, hvilket I jo også har skrevet under på. Bare lige så I er opmærksomme på det.

Ja, det er også normalt rigtig. Nu har jeg jo ikke set Jeres kontrakt. Men hvis I lejer et helt hus, og ikke en del af et hus (eller værelse) Så har I 1 års opsigelsesvarsel. Så I skal nok lige læse lidt i Jeres kontrakt for at se hvad det egentlig er I har skrevet under på at leje. Det er sådan lidt svært at se alene ud fra hvad du skriver, da man jo kan skrive mange ting i en kontrakt, og der er nogle ting som kan tale for eller imod. Men normalt hedder reglerne at man har 1 års opsigelsesvarsel, hvis man lejer hele boligen, som ikke er en DEL af resten af udlejers bolig, hvilket forhold man ikke kan forringe for udlejer(men han kan jo have skrevet at I ikke lejer hele boligen)

Så forkøbsretten betyder(efter min mening) ingen ting i denne sammenhæng. Men hvis ellers burde I have 1 års opsigelsesvarsel. Men I bliver jo så nok nød til gå rettens vej, hvis I vil tage kampen op. Hvis altså han ikke vil acceptere at det står I Jeres lejekontrakt.

Pøj med :)
28/9 '14 7:47
Morten
Hej Emiel

Jeg tror der er nogle ting du er i tvivl om i forhold til udlejningsperiode(men prøv at se nogle af mine tidligere svar) da der ikke er nogle regler for længden af fremleje, med mindre det er en lejebolig, eller en andelsforening har vedtaget det.

Men nej, du kan ikke lave et tillæg(specielt ikke efter at du har lavet kontrakten) det skal stå i §11, eller der skal som min. stå at der er et tillæg i §11 og hvad det omhandler. Under alle omstændigheder kan du ikke stille lejer dårligere end hvad der står beskrevet i kontrakten(eller altså lejeloven) Men du kan godt give hende en længere opsigelsesvarsel(men så er det kun dig der ikke kan opsige hende, ikke omvendt) Men der for kan du jo godt tage en snak med hende, og I kan for den sags skyld også skrive det ned, men det gælder bare ikke :)
12/10 '14 20:15
trine
Hej jeg har et par spørsmål,min mor har i 30 år boet i en leget lejlighed i en privat eget bygning,der er ingen tidsbegrænsning i hendes kontrakt,oprindeligt var bygningen til at starte med,alle udelejnings lejligheder,men det blev i 1973 lavet om til private lejligheder når folk flyttede,der er nu kun 4 lege lejligheder tilbage,min mors er den ene,hende der havde ejendommen(som er blevet fredet) er nu død,og den anden dag ringede hendes søn som også bor i opgangen og spurte min mor om hun agtede at flytte,(hun er 70 år)det agter min mor selfølgelig ikke,han sagde at lejlighederne gav underskud,og at hun ville høre nærmere,min mor gik til llo,hvor en jura studerende sagde at han kunne udsætte hende med 1 års varsel eller sætte hendes husleje om med fra 50-100 procent,det skal siges at min mor aldrig i de 30 år er blevet sat det mindste op i husleje,hvilket jo er meget mystisk,lejligheden står som værende 164 km,men der har i alle årene været en dør blændet,og to værelser lejet ud til erhverv,men når man søger på det,findes der ingen oplysninger om erhvervet,kun at det er en stor lejlighed?? mit spørsmål er hvordan kan sønnen evt pludselig sætte min mor op med 50-100 procent i husleje (det ville de vel have gjort tidligere hvis de kunne) og kan hun sættes på gaden med et års varsel?? håber på hjælp,da min mor er helt ude af flippen,og ser sig selv på gaden om en uge,mvh en meget bekymret datter.
15/10 '14 1:40
Morten
Hej Trine(nu skal jeg jo lige gøre opmærksom på at jeg jo hverken er advokat eller jura studerende, selv om jeg nok burde have været det, men jeg har bare en "god" erfaring med lejelovgivningen og boligreguleringslovgivningen)

Jeg ville jo umiddelbart have sagt at LLO var et rigtig godt bud(men hun skal selvfølgelig være eller blive medlem)


Det undrer mig dig at en jurastuderende siger det som du skriver. På mig lyder det som om at en tidligere privat udlejningsejendom bliver udstykket(solgt) som ejerlejligheder. Hvilket ofte ses, fordi det ikke kan betale sig at udleje lejligheder i ejendomme opført før 1993(men jeg det var) Men det lyder for mig som om at hun hører til en af de usandsynligt heldige lejere, der er umulige at komme af med, fordi hun har en god gammel lejekontrakt, der stiller hende usandsynligt skræmmende godt. Hvilket jo er godt for hende, men uden tvivl en kæmpe udgift for udlejer(eller nu hendes efterkommer)

Uden at have set hendes lejekontrakt(det er svært at sige ret meget uden at have se den, så jeg kan jo kun gætte) men så ville jeg gætte på at udlejer ingen ret har til at hæve huslejen, i hvert fald ikke særlig meget, med mindre han kan påvise at ejendomskatter osv ikke er blevet modsvaret med årene i lejen. Umiddelbart kan udlejer kun udsætte lejer hvis han/hun ønsker selv at bo der, og hvis udlejer aldrig selv har boet der, så står han/hun ikke særlig godt.
Lige med hensyn til hvor stor du kan se lejligheden er forskellige steder, kan du dog nok ikke rigtig bruge til noget, da det kun fortæller noget om hvor stor "hele" lejligheden er, og det udlejede kan altså godt være mindre. F.eks. hvis der er en lejlighed med flere bad/køkken, vil den jo kunne ses i lejeøjemed som flere lejligheder. Det er lejekontrakten der fortæller noget om hvor meget din mor har råderet over i forhold til det lejede. Jeg ville varmt anbefale Jer at finde den gamle lejekontrakt frem, og se hvad der står i den. Men det lyder for mig som om at I har en god sag, så jeg ville nok prøve endnu engang lige at snakke med LLO
Hvis LLO skulle mene noget andet, må det være på grund af de ændrede lejeregler, som jeg ikke endnu har sat mig helt så godt ind i. Mest af alt fordi jeg ikke mener at de er vedtaget eller for den sags skyld gældende endnu :)

Pøj pøj med det :)
15/10 '14 16:53
trine
hej morten tak for hjælpen,men jeg har rodet rundt i den lejeloven,og så vidt jeg kan se,kan den nye ejer af bygningen sætte min mor op i henhold til kvadrat meter prisen ,i andre ejendomme i samme område
desværre,min mor har ringet til en jurist i ældre sagen i dag,der siger det samme,men udlejer kan ikke sætte min mor ud med mindre han selv vil bo der som du skriver.det er en speget affære ;/
15/10 '14 22:50
Morten
Det lyder meget mystisk. Jeg skal ærligt indrømme at jeg har MEGET svært ved at tro på det. Jeg tror lidt at du skyder med spredehagl i forhold til at få hjælp. Ældresagen tror jeg ikke umiddelbart er det rigtig sted at søge hjælp. Men jeg kender dem heller ikke særlig godt.
Jeg ville nok snakke med LLO eller/og Københavns retshjælp (alt efter hvor I bor) Men det vil være i lejekontrakten at I vil kunne finde svar på hvad udlejer kan og ikke kan. Udlejer kan jo altid true med alt hvad han vil, men den danske lejelovgivning beskytter lejerne usandsynligt godt. Og det er typisk kun hvis man har lavet større istandsættelser at man kan forhøje lejen, eller hvis det står beskrevet i lejeaftalen. Men jeg synes det lyder som en sag der bør tages op i huslejenævnet(jeg mener at det koster i omegnen af 157,- at få prøvet af. Men det kan LLO gøre for Jer hvis I er medlem.
16/10 '14 21:17
trine
der står i husleje kontrakten,at lejemålet begynder 15/ 78 og fortsætter indtil det skriftligt opsiges. opsigelse fra udlejerens side kan ske efter paragraf 13 og 14 i lejeloven,opsigelsesvarslet er 3 mån til fra flytning den 1 i en måned. det er hvad der præcis står i min mors kontrakt morten. giver det mere mening?? mvh trine.
29/10 '14 11:19
Morten
Hej Trine

Jeg håber at du nåede at se mit svar jeg gav dig den 16/10. Af en eller anden grund er det blvet slettet efter et par dage. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor... men jeg håber du fik noget ud af det.

Mvh.
Morten
3/11 '14 7:29
Andreas
Hej Morten...
Det var da en yderst fornuftig bibeskæftigelse du har her - men ulønnet kan jeg forstå - hatten af for det !
Mine kone og jeg er lejere. Min kone er fra Spanien og i august flyttede noget af hendes famile (2 forældre + 1 dreng) ind og fik folkeregisteradresse i en 3-6 måneder til de finder deres eget.
Ærlig talt burde jeg lige have nævnt det for udlejer - men i den daglige trommerum, glemte jeg det. Der er jo ikke tale om fremleje men blot at hjælpe familien!
Nu har udlejer sagt at det er direkte ulovligt.
Huset vi lejer har 3 beboelsesrum og er på 120 kvm, hvis det har relevans for sagen.
Jeg kan jo aldrig vide om udlejer vil gøre noget ved det - men jeg ønsker jo ikke at være kriminel (-:
16/11 '14 10:13
Dickte
Hej Morten.
Jeg er en ældre dame, som efter en hård skilsmisse fandt en ejerlejlighed, som jeg lejede for tidsbegrænset 2 år - udløber om 8 måneder. 3 mdr opsigelse fra lejer som udlejer. Udlejer sagde, at årsagen til de 2 år var, at banken krævede det, hvis der skulle optages lån. ( Tænker også, han vil se mig lidt an - og det forstår jeg så godt) Spurgte om, der skal laves ny kontrakt, men han sagde, at det behøvede vi ikke. Han skal ikke bruge lejligheden. Bor selv i dejligt hus. Hvis han ikke opsiger mig, og der ikke forelægger ny kontrakt, er der nogen der har fortalt mig, at så han ikke opsige mig, med mindre han selv vil flytte ind. Lidt uforstående for mig dvs. at udlejer aldrig kan opsige lejer? Men hvis han vil sælge den - hvad så? Har jeg så et år? Og hvis han, som er en ældre herre, pludseligt falder bort og arvingerne vil sælge, selv bebo den - er det også et år? Jeg har et rigtigt godt forhold til udlejer og han siger, at han ikke selv vil bo i lejligheden - har et andet sted, hvis han vil flytte fra sit hus.Jeg er kommer til at holde af lejligheden og har desværre ikke råd til at købe den.
På forhånd tak for dit svar - og dit store gratis arbejde...
Mvh
Dickte
17/11 '14 18:06
Andreas
Hej Morten, kan det være rigtigt at at hvis der kører en sag mod udlejer af den ene eller slags f.eks i forbindelse med en udflytning (renovering tvist eller huslejetvist), så er det ikke muligt for udlejer at leje huset ud i mellemtiden. Altså imens den pågældende sag kører. ??

Mvh Andreas
18/11 '14 0:08
Morten
Hej Andreas

Umiddelbart kan jeg ikke lige huske om der står noget i lejelovgivningen om antallet af beboerne i en lejlighed. Så det vil jeg helst ikke udtale mig om. Men jeg har fra tidligere bestyrelsesarbejde, haft med at gøre at man i andelboligforneinger har vedtaget begrænsinger i forhold til antallet af beboere per værelser/beboelsesrum. Det er ikke unormalt at man siger maks 1 beboer/værelse, hvor børn så kan være undtagelser.(altså så man godt må bo i en 1 værelseslejlighed med sit barn, eller et par med et barn i en 2 værelses)

og https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=4081 fremgår det at det er pålagt udlejer at modsige sig at der bor mere end 2 personer/beboelsesrum. Da det lyder til at I så er 5 på 3 rum, burde det så være ok. Men der kan jo være andre regler gældende som jeg ikke lige kender til.

Men der for er det stadigvæk noget man skal spørge udlejer om lov til, da det ellers er udsmidningsgrund. Hvilket jo bunder I at I der ved pålægger udlejer ekstra udgifter ved at have flere lejere. Så det er en rigtig god ide lige at tage den med udlejer.

HÃ¥ber I finder ud af det.

Mvh.
Morten
18/11 '14 0:21
Morten
Hej Dickte

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, så er svaret ja, det er rigtigt at udlejer ikke har ret til at smide dig ud af lejligheden i forhold til de gamle regler, og specielt ikke hvis kontrakten med udløbsdato er udløbet. Så din leje i virkeligheden tidsubegrænset. Og udlejer kunne kun opsige dig hvis han/hun ikke selv havde tag over hovedet, og med et års varsel(i princippet kan udlejer ikke give dig 3 måneders opsigelse, den hedder min. 12 måneder, men der for kan I jo godt vælge at overholde aftalerne, selv om du har din ret til andet) En lejer ville så i princippet følge med lejligheden hvis den ble solgt. Hvilket altså gjorde det til en udlejeningsejendom(og der for meget svær at sælge, da de ikke er særlig meget værd... det er jo softest underskudsforretning at have lejere)

Dog kommer der nye regler, hvor udlejer har ret til at opsige dig med et års varsel, hvis han/hun selv skal flytte tilbage. Og der er tanken også at arvinger eller en ny ejer vil kunne smide lejer ud efter et år(eller altså den nye ejer så nok overtager boligen året efter, hvor den tidligere ejer har sat lejeren ud) Det er i hvert fald det jeg har fået ud af hvad jeg har læst :)

Mvh.
Morten
18/11 '14 0:37
Morten
Hej Andreas

Det skal jeg ikke rigtig kunne udtale mig om. Det ved jeg simpelthen ikke noget om, eller jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg har hørt at man ikke må...

Umiddelbart ville jeg jo gætte på at det kan være svært at løfte bevisbyrden, i nogle tilfælde, hvis der er ny lejer, hvis det er noget der skal dokumenteres. Men billededokumentation plejer vel at være nok, og det plejer netop at være det som fraflytningsrapporter og afslutningsregnskaber er til for. Så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være tilladt at videreudleje boligen, med mindre det handler om hvorvidt lejer har ret til at bo der(men der bor lejer der jo typisk stadigvæk...) Jeg har meget svært ved at forestille mig at det er direkte ulovligt at videreudleje sin bolig, alene på grund af en tvist. Der er jo masser af tvister som bliver løst lang tid efter lejer er fraflyttet. Men det er et gæt. Jeg ville nok tage den forbi en advokat, eller læse lejelovgivningen grundigt igennem :)

Mvh.
Morten
5/12 '14 12:02
Peter R
Hej Morten, Jeg er havnet i en tvist med min lejer. Jeg har haft udlejet en lejlighed med tidsbegrænset lejekontrakt. Et par måneder inden kontraken udløb bad lejer om at forlænge kontrakt et par måneder. Desværre var jeg godtroende og accepterede dette ønske. Indenfor en måned efter oprindelig kontraktudløb blev jeg kontaktet af advokat som på lejers vegne ønskede lejligheden yderligere forlænget. Det betød at jeg straks (indenfor 1 måned efter oprindelig kontraktudløb), gjorde indsigelse og bad lejer om at flytte jf lejeloven. Jeg bor selv til leje i en lejlighed, hvor kontrakten er på grænsen til at udløbe uden mulighed for forlængelse! Hvordan står jeg som udlejer overfor den lejer som kræver ubegrænset tidsperiode for lejemål?
5/12 '14 12:55
Morten
Hej Peter

Ja, men det er jo altid træls når der skal advokater ind over.

Med forbehold for at jeg jo ikke er advokat, vil jeg dog mene at du har en meget god sag. Og specielt hvis du har udformet den nye kontrakt med tidsforlængelsen(hvilket jeg frygter at du måske slet ikke har lavet) Men den rigtig måde at have gjort det på, var jo selvfølgelig at have lavet ne kontrakt med den nye tidsforlængelse/frist, hvor der tydeligt står beskrevet i §11 at tidsbegrænsningen er sat til den dag, da udlejer selv skal bruge boligen, efter som lejer på dette tidspunkt selv står uden bolig. Eller altså noget i den stil.

Men jeg synes som sagt at du har en meget god sag, da du kan dokumentere at du står uden bolig selv og har behov for din bolig til egen benyttelse, efter den nye tidsbegrænsnings afslutning. Så jeg ville også svare og gøre opmærksom på at du som udlejer ikke ønsker at tilbyde ubegrænset tidsperiode, da du selv agter at bebo lejligheden, efter den sidste tidsforlængelse, da du selv står uden bolig på det tidspunkt. Det kan jeg ikke lige se hvorfor at advokaten kunne forlange.

Dog er der problemet at hvis der ikke er lavet en ny kontrakt. Så har har du automatisk accepteret tidsubegrænset lejeperiode hvis du ikke aktivt har gjort lejer opmærksom på at flytte inden den sidste kontrakts tidsbegrænsnings udløb. Der ville jeg håbe på at din skriftlige kommunikation med lejer er dokumentation nok til at man måske kan anse det som supplement til lejekontrakten.

Men hvis du ikke har lavet ny kontrakt med forlængelsen, ville jeg nok prøve at se om jeg ikke kunne få juridisk hjælp, enten hos Københavns retshjælp(hvis du altså har tilpas lav indkomst) eller en anden retshjælp alt efter hvor du bor. SAPU er også en anden mulighed hvor du kan købe dig til hjælp til lidt billigere priser, hvis du betaler for medlemsskabet. Men jeg kan godt frygte for dig at du er ude på et skråplan(men jeg går også ud fra at det er der for du har søgt nettet igennem for hjælp og havnet her ;O) )

En løsning som jeg altid synes er et rigtig godt udgangspunkt, da vi jo alle er mennekser. Og det er rigtig svart at være et dårligt menneske over for ærlige mennesker når man står ansigt til ansigt. Så en anden mulighed, er jo også at du kan opfordre lejer til at at mødes og få en god snak. Ofte holder lejerne sig jo til den meget beskyttende lejelov, fordi at det er usandsynligt svært at finde lejeboliger(i hvert fald i København) Men en dialog kunne jo evt. gå ud på at tage snakken om at du jo altså har behov for din bolig fordi du ellers selv vil stå boligløs, og hvis det ikke er nok, kan du jo måske tilbyde lejer lidt tid hvor han/hun kan blive boende sammen med dig, i en yderligere periode så han/hun har lidt mere tid til at finde noget nyt. Det kan være en god måde at få en dialog igang hvor der ikke bare er to onde onde mennesker, men to der faktisk prøver at hjælpe hinanden, fordi der er gensidig forståelse for deres boligsituation. Der kan du jo så også nyde godt af reglerne for udlejning af værelser, hvor du så har mulighed for at smide lejer ud en del hurtigere, hvis det alligevel ikke fungerer at bo sammen. Men der er det jo vigtigt at du lige kommer ind af døren først :)
Worst case er i dit tilfælde at du efter den nye lejelov der træder i kraft i det nye år, der fra vil kunne smide lejer ud med et års varsel med begrundelsen at du selv skal bebo den. Men et år er jo rigtig lang tid... men dog bedre end for evigt.

Pøj pøj med det. Jeg håber du kan bruge rådet. Og vil da meget gerne høre hvordan det gik :) Lige som at man som studerende jo aldrig siger nej tak til et par gode flakse rødvin, som et lille tak for hjælpen hvis det hele nu flasker sig :O) Du skriver bare :)

Med venlig hilsen
Morten
5/12 '14 17:47
Peter R
Hej Morten,

Tak for det hurtige og uddybende svar. Du gætter helt korrekt, at der ikke er lavet en kontrakt mht forlængelse, men blot en skriftlig accept. Jeg har derimod skriftlig anmodet lejer om at flytte asap indenfor den 1 mdr frist efter oprindelig kontraktudløb. Dog er der omstændigheder som får lejer til at fremstå som et socialt tilfælde og derved vinde sympati i en potentiel retssag.

Forslaget med at indgå en dialog med lejer er ikke på tale længere efter jeg har mistet tillid til lejer og at flytte sammen er slet ikke på tale. Men du nævner derimod også den nye lejelov der indføres pr 1/1/2015, som jeg efterfølgende har læst lidt om. Hvis jeg kan være sikker på at lejer senest er ude med 1 års varsel, kunne det godt være worst case løsning for at undgå en dyr retssag?
16/12 '14 14:16
Morten
Hej Peter

Beklager den lange svartid, men jeg får desværre ikke besked når der er nogen der svarer(også selv om jeg hakker det af)

Ja, men hvis du har det fint med at lade ham bo der et år mere, så er det vel så den bedste løsning. Men som jeg skrev, er det vigtigste jo bare at komme inden for døren, der efter har du jo så mulighed for at smide lejeren ud, med 1 måneds varsel. Så du kan i princippet flytte ind, og dagen efter gøre opmærksom på at det ikke fungerer alligevel. Præcis hvor længe du SKAL bo der før at det vil accepteres har jeg ingen erfaring med. Men i princippet burde du kunne flytte nogle ting ind, overnatte en nat, og så opsige lejer. Du burde ikke skulle give en begrundelse, men at det ikke fungerede som forventet er vel aldrig dårlig. Og så tænker jeg vel at man kan sove et andet sted(hos dine forældre eller noget midlertidigt, ville nok være smartest tænker) den måneds tid, ind til lejer flytter. Det vigtige er bare at få ham over på en værelseslejekontrakt. Så skulle du straks stå en hel del bedre. Det er måske det værd.

Men pøj pøj med det :)
14/8 '15 8:56
Jon
Hej Morten,
Jeg står og vil fremleje en ejerlejlighed (et forældre køb) da jeg flytter sammen med kæresten efter at have beboetlejligheden i 5 år.
Hvordan stiller jeg mig selv som udlejer og mine forældre bedst ved evt ønsket salg eller benyttelse af lejligheden om ca 2 år?

17/8 '15 8:24
Noell
Hej Morten

Jeg har udlejet min lejlighed tidsbegrænset og kontrakten udløber her 31.08.15. Jeg har dog snakket med lejer, som ønsker at forlænge kontrakten i 2 måneder, så hun kan finde noget andet. Kan man gøre det i et tillæg til kontrakten? Og kan udformningen af dette blot kaldes tillæg til lejekontrakt af 01.08.13 eller hvordan? Eller er det for risikabelt at forlænge en tidsbegrænset kontrakt og kan man overhovedet forlænge en sådan kontrakt uden at lave en ny?

Årsagen til tidsbegrænsningen, var at jeg skulle rejse. Vendte dog tilbage før de 2år. Betyder det så at tidsbegrænsningen er blevet ugyldig? Eller gælder den stadig, da det jo var årsagen for 2år siden?

Håber du kan hjælpe og tak for dine mange gode svar i tråden :)
25/8 '15 22:44
Mette
Hej Morten,

Jeg har lejet mit hus ud, har haft en del problemer med at skrive leje kontarkten, så det gjorde lejer, jeg sendt den til min advokat som rettede i den, den blev ikke skrevet under jeg har rykket for den utallige gange...nu vil han ikke flytte fordi han er blevet sur på mig, da han har været meget svær at få penge ud af. Jeg har en rigtig god ven som ikke har et sted at bo, kan jeg lave en leje kontrakt til ham og lade ham flytte ind, hvad sker der ved det ?
20/9 '15 23:59
Morten
Hej Jon
Til at starte med, så er det meget svært at udleje på ca. basis :O) Men det lyder som om den bedste løsning for Jer, er hvis du laver en tidsbegrænset lejekontrakt på 2 år(eller det som I ellers kunne finde på) og skriver en god begrundelse for hvorfor I skal tilbage efter den tid. Det er nok bedst i gør det, frem for dine forældre, da der er nogle udfordringer i de aldrig har boet der. Dog er jeg lidt usikker på om den nye lov giver dine forældre mulighed for at kræve lejligheden tilbage med min. 1 års varsel, når de aldrig har boet der. Så måske det kan være en god ide at rådgive sig med en advokat.

14/8 '15 8:56
Jon Hej Morten,
Jeg står og vil fremleje en ejerlejlighed (et forældre køb) da jeg flytter sammen med kæresten efter at have beboetlejligheden i 5 år.
Hvordan stiller jeg mig selv som udlejer og mine forældre bedst ved evt ønsket salg eller benyttelse af lejligheden om ca 2 år?
21/9 '15 0:09
Morten
Hej Noell

Nu er jeg jo ikke advokat. Men jeg jeg kraftigt advare imod at forlænge kontrakter, da det kan medføre alvorlige følger som uopsigelighed(nu dog med opsigelse på min. 1 år)
Men ellers burde du godt kunne lave et tillæg. Men så skal du gøre udtrykkelig opmærksom på at du for at hjælpe lejer i den svære situation, har fundet en løsning for at lade lejer bebo lejligheden i yderligere 2 måneder. Men det kan være en meget god ide at rådføre dig med en advokat om hvad der skal til for at du ikke kan komme i problemer. Alternativt kunne du lave en ny kontrakt hvor du udlejer et værelse, da du som udlejer er langt bedre stillet. Men du kan jo så selvfølgelig få problemer med for meget betalt leje for et værelse, og hvis du ikke selv benytter eller udlejer et andet af værelserne.
Nej, det er ikke noget problem at du kom tidligere hjem, kun at du ikke kan opsige lejer før den aftalte dato(dog hvis du kom mere end 1 år før, ville du kunne opsige med et års varsel)

Håber det kan hjælpe :)
21/9 '15 0:33
Morten
Hej Mette

For at sige det lige ud, så har du lavet den klassiske største fejl som udlejer, og er sådan godt gammeldags på røven :)
Regel nummer 1: ALDRIG lad lejer flytte ind før du har en færdig underskrevet kontrakt.
Regel nummer ?: Sørg altid for selv at lave kontrakten(eller en advokat mm.)
Du har her med "vundet" en tidsubegrænset lejekontrakt. Så du skal i virkeligheden prise dig lykkelig hvis han skriver under på en lejekontrakt.
Da havde ellers masser af muligheder for at hente standard lejekontrakter på nettet, hvor du "bare" skulle sætte de betingelser og forbehold ind som du nu engang havde fra starten.
Jeg ville nok finde alt hvad jeg havde af dokumentation på hvad i har aftalt af leje i mail/SMS/osv. da det egentlig er den gældende lejekontrakt, da det ellers følger standard lejekontraktreglerne.
Og nej, selv om du ikke har en kontrakt med lejer(hvilket du jo faktisk har alligevel) kan du ikke lave en kontrakt med en anden. Det er i praksis hans hus, ind til kontrakten udløber(hvilket den ikke gør), og derfor vil du kunne blive sagsøgt, eller lignende, for at sælge den samme vare 2 gange.

Der er lige som 3 ting du kan bruge til at komme ud af det på.
1. Du får en god snak med lejer, og i finder ud af det ved hjælp af god kommunikation. Og får underskrifter på en fornuftig lejekontrakt.
2. Du griber en hver form for mulighed for at sende besked med rykkerskrivelser og trusler om udsmidning, når betalingen ikke falder til tiden(det kan der jo så være lidt udfordringer med hvis I ikke har en aftale om en dag, så sørg her for at prøve at finde dokumentation fra Jeres korrespondancer). Dog burde du kunne lave en generel skrivelse til lejer om at der fremover forventes fast betaling f.eks. den 1. I måneden, og overholdes det ikke vil der komme rykker med gebyr og advarsel om udsmidning. Det er nemlig udsmidningsgrund ikke at betale leje til tiden. Men husk at overholde de regler der er for hvor lang tid folk har til at reagere på en rykker, og hvor hurtigt efter en betalingsdatoen du må acceptere som rettidigt. Der skal et par advarsler til før du endeligt kan smide ud. Dog kan det være en effektiv måde, men det kan også blive virkelig træls hvis lejer så bare trækker den lige til grænsen hver gang…
3. Du opsiger lejer med 1 års varsel, med begrundelsen at du/I selv ønsker at flytte tilbage. Bare husk så rent faktisk at flytte tilbage. Jeg ved dog ikke om der er et krav om hvor længe I skal flytte tilbage.

Men ja, det er måske en god ide at rådføre Jer med nogen der kan tage Jer i hånden og hjælpe Jer igennem. Evt. prøv SAPU.dk hvor I nok kan få lidt hjælp. Men jeg frygter dog at de vil sige nogle af de samme ting.

Håber I finder en løsning.

21/9 '15 0:41
Morten
Hej igen Mette

Som supplement, kan jeg anbefale dig at læse denne side. Det kan meget vel være noget du kan bruge.

http://www.mbbl.dk/bolig/private-udlejningsboliger/opsigelse-og-fraflytning
14/10 '15 6:36
Bente
Kære Morten.
Tak for dine gode svar. Interessant læsning.
Min mand og jeg har under udstationering i udlandet udlejet vores ejerlejlighed (167 m2) på en 3-årig tidsbegrænset kontrakt.
Vore lejere er flinke mennesker, der overholder alle forpligtelser. Da vi ikke flytter tilbage efter de 3 år, er både de og vi interesserede i at forlænge lejemålet.
Vi forestiller os, at vi opretter en ny lejekontrakt uden tidsbegrænsning, og at vi, når det bliver aktuelt at flytte tilbage (hvilket kan blive alt mellem om 2 og om 7 år) opsiger kontrakten med 12 måneders varsel med den begrundelse, at vi selv skal flytte ind. Det er lejerne indforstået med, og vi har ingen grund til at tvivle på dem. Men vil vil gerne være helt sikre på, at vi ikke gør noget uklogt.
Vi vil nok i den nye kontrakt lave en note om dette - selv om det ikke har nogen bindende juridisk betydning.
Jeg har fulgt det link, du gav til Mette, og hæfter mig ved følgende formulering: "Opsigelsen skal være rimelig set ud fra en vurdering af både lejers og udlejers forhold."
Vore lejere har tre børn, hvoraf to bor hos dem "på deltid". Ex-ægtefællen bor i gå-afstand, og de store børn kan fra begge hjem komme i skole uden særlige transportproblemer.
Jeg tænker, om børnenes mulighed for at forblive i nærheden af den anden forælder og deres skole gør, at "lejers forhold" vægtes højere end vores, hvis lejerne modsætter sig opsigelsen.
Vil vore lejere "vinde hævd" på retten til boligen, hvis de når at bo der i hele 10 år?
Vi har som "forældrekøb" en ejerlejlighed (64 m2), der er udlejet til vores datter. Hun vil efter al sandsynlighed blive boende i den i adskillige år. Vil man i en vurdering af "udlejers forhold" vs. "lejers forhold" kunne lade dette indgå, altså f.eks bede os snarere opsige dette lejemål for at kunne flytte ind der?
Vi har også et sommerhus, men har ikke ret til at bo i dette på helårsbasis.
Er der efter din mening faldgruber, vi ikke er opmærksomme på? Er der noget, du vil råde os til at gøre?
Venlig hilsen og på forhånd tak.
Bente
14/10 '15 15:58
Morten
Hej Bente

Nu ved jeg ikke om det er den samme problemstilling jeg svarede på i går, men hun hed selvfølgelig Charlotte... hmm... :)

Som tidligere beskrevet i denne tråd, så er jeg jo ikke advokat. Så jeg ved kun hvad jeg har hørt om tidligere sager og så lejeloven samt boligreguleringslovgivningen som det lyder til du har sat dig lidt ind i.

Mit bedste råd til Jer, er på det kraftigste at søge advokathjælp. Jeg har tidligere anbefalet en hjemmeside, der nok har kontakt til nogle af dem der har bedre forstand på udlejning end mange andre har. Men det lyder til at I med alle de ejendomme, burde kunne betale Jer til at få noget ordentlig vejledning. Og med en 167kvm lejlighed i spil, vil jeg sige det sådan, I har ikke råd til at lade være. Worst case, så kunne en MEGET uheldig oplevelse koste Jer i mio. klassen. Forestil Jer en tvang med uudsmidelige lejere, og hvad sådan en lejlighed så er værd, hvis I ender ud i ikke at kunne betale regningerne.
Men ja, efter min vurdering kan jeg ikke rigtig finde en bedre grund til et huslejenævn ville vægte lejers behov højere end Jeres. I har 2 andre boliger, har ikke haft behov for lejligheden i 5-10 år, og så selvfølgelig kun er 2 der fint kan bo på 64kvm. imod en børnefamilie... med alt hvad der hører sig til. Tidligere var det især de ting man lagde vægt på, i hvert fald i følge lejeloven. Men igen, så ved jeg ikke hvor meget man med den nye lejelov vægter privat ejendomsret... og for den sags skyld er jeg heller ikke sikker på at det er prøvet ved en domstol endnu... så det er nok svært at sige for nogen. Men jeg ville aldrig selv drømme om at forlænge lejen på sådan en lejlighed i den situation uden at have brugt rigtig mange penge på rigtig mange advokater ;O) Så skulle det da lige være hvis lejer havde en fond på et par mio. som du kunne få råderet over som sikkerhed.

Jeg ved godt jeg er lidt sortseende. Men jeg går faktisk meget ind for at vi kan stole på hinanden. Og det ville være skønt hvis man altid kunne det. Hvilket man faktisk kan for det meste. Men det er desværre de få tilfælde der gør det VIRKELIG dyrt og livsødelæggende. Jeg har selv haft erfaring med en single familiefar som var tæt på at ruinere mig, så dem der skal opdrage den næste generation, er desværre ikke altid selv dem der hjælper til at gøre verden til et trygt sted at leve :O) Så lige med udlejning, vil jeg kraftigt anbefale at man virkelig sætter sig ind i tingene, eller betaler sig fra det ;O) Og I Jeres situation er det nærmest umuligt at sætte sig ind i, så tegnebogen må tale.

Håber I finder en løsning.
23/11 '15 19:51
Marko
Hej Morten Du er jo en oracle indenfor lejeloven og jeg er helt ny indenfor dette men syne du svare rigtig godt på spørgsmålene ville høre dig jeg er privat udlejer og har et hus som skal lejes ud er der nogen fordele for mig at give lejeren forkøbsret med i lejekontrakten mere fordele og ulemper ved det ? samtidig har lejeren krav på regning for udførelse af istandsættelse som hvis jeg nu gøre rent efter lejeren kan jeg selv eller skal jeg have en firma til at gøre rent det bliver nok dyre for lejeren osv ?
25/11 '15 2:23
Morten
Hej Marko

Ja, men tak, men det er måske lige i overkanten.

Men i forhold til din udlejning, så nej, en forkøbsret giver ikke rigtig dig nogle fordele, med mindre du har meget svært ved at finde lejere. Som tidligere skrevet, så betyder det bare at du hver gang du får et tilbud fra en køber på dit hus, så skal du spørge dem først om de vil købe det til den pris. Så i praksis betyder det at de har ret til at købe huset til den laveste mulige pris du ville tage imod fra en eventuel køber. Og de skal jo have rimelig tid til at svare(typisk skal de jo så lige ned i banken) Så det betyder at din køber udefra muligvis vil sige at det gider de egentlig ikke at vente på osv.

I forhold til lejers fraflytning, som du vel tænker på, så er jeg lidt usikker på hvad de nye regler siger(der SKAL du jo lave indflytningsrapport osv.) Men i forhold til tidligere, så er det faktisk ikke et krav at tingene skal laves, eller laves af håndværkere hvis der er noget der mangler. Men det skal selvfølgelig baseres på hvad det ville koste at få en prof. til at udføre det. Så principielt kunne du få et tilbud på opgaven fra en håndværker, og så selv lave det. Men lige med rengøringen tror jeg at det er begrænset hvor meget du kan tage for det, med mindre det er meget misligeholdt. Ellers er det sådan noget som maling og slibning af gulve, hvis det ellers var nymalet/nyslebet ved indflytning og det er aftalt i lejekontrakten at det også skal afleveres sådan.

HÃ¥ber du fik noget ud af det.

Mvh.
Morten
2/1 '16 23:55
Benita
Hej.
Jeg er ny udlejer på markedet.
Jeg udlejer mit hus i Vestjylland da jeg har fået job på Samsø.
Mit hus har været udlejet i 1 1/2 år og har en tidsbegrænset periode på 2 år.
Nu står jeg med denne udfordring at jeg gerne vil forlænge min kontrakt - med yderlige 2-4 år.
Jeg har et godt forhold til min lejer.

1 : jeg har ikke været opmærksom på at de 2 års tidsbegrænsning ikke er lovligt
2: jeg har ikke skrevet husleje stigning ind i kontrakten
3: jeg har ikke skrevet forlængelse af kontrakten ind.

Planer er jeg selv skal bo i huset igen 1/6 -2018 eller 2020

Hvad er mit næste træk ??
Kan jeg lave en ny kontrakt ?

Nogen der kan hjælpen en udlejer der bare prøver at gøre alt rigtig og passer bÃ¥de pÃ¥ mine lejere og mig selv 😉
Vh
Benita

3/1 '16 1:33
Morten
Hej Benita

Jeg ville nok i dit tilfælde få fat i en boligadvokat(jeg er ikke advokat) og få lavet en ordentlig kontrakt, så du er sikker på at det står skrevet ordentlig. Så du ikke kommer ud i problemer efterfølgende.

Under alle omstændigheder skal I have lavet en ny kontrakt for den nye periode. Men jeg er lidt uforstående over for hvad du mener med at det ikke var lovligt med Jeres 2 års tidsbegrænsning... det kan jeg ikke umiddelbart se noget problem i, med mindre det er fordi du har glemt at skrive det ind i kontrakten.
Men der er jo så mulighed for at aftale huslejestigning i den nye kontrakt, så det er jo meget fint også at få styr på det. Det er heller ikke så ofte folk skriver vilkår ind om forlængelse af kontrakten, men mere hvorfor den er tidsbegrænset, så man er bedre sikret for at få sin bolig igen.

Med den nye lejelov har du dog mulighed for, med et års varsel til lejer, at kræve din bolig igen, hvis du ønsker selv at flytte tilbage. Så man kan sige, at det jo om ikke andet gør at hvis du selv ved med et års varsel at du vil flytte tilbage, så skal du også bare lige huske at informere lejer.

Men kontakt eventuelt SAPA.dk og køb hjælp til udfærdigelse af en ordentlig lejekontrakt. De par tusinde ville nok være en god og billig investering for dig.

Rigtig godt nytår.

Mvh.
Morten
3/1 '16 1:34
Morten
Hov, jeg mente selvfølgelig SAPU.dk
19/1 '16 5:53
glæde
Hej Jeg ved ikke rigtig, hvordan man starter takke denne mand for, hvad han har gjort for mig og min familie. mit navn er Hilda, min mand hedder Salomon, fik vi begge gift i 2012, livet var så glad efter vores gifte, langs linjen i 2014, fik min mand anholdt for noget han ikke noget om, vi bruger alt, hvad vi har til tilfælde at bringe min mand ud, i den udstrækning, vi blev hjemløse. den 20. september 2014 blev min mand idømt 10 års fængsel, jeg græder gennem alle mine dage, og mit liv blev miens op i min familie.
en dag en af ​​mine gamle venner kalder mig for at sige hej til mig i over tre Ã¥r, gennem samtalen hun mærke til, at jeg ikke er den samme person, hun bruger til at nej, hun spørger, hvad er problemet, jeg fortalte hende mit liv er blevet en latter til offentligheden i over et Ã¥r nu, jeg forklare hende, hvad jeg har at blive gÃ¥ igennem.
hun fortalte mig ikke at bekymre dig, at hun har nogen, der kan hjælpe med at bringe ud min mand til problemet, fortalte hun mig det åndelige menneske har hjælpe hendes ven også at genoprette sit ægteskab tilbage, når hun og hendes mand bremse op.
min bror og søstre, der var, hvordan jeg rejser til betød min ven til bedre hvordan og hvordan vil jeg se det åndelige menneske forklare mig.
hun fortalte mig alt, hvad vi skal gøre for at kalde hende ven sende mand detaljerne til os, straks hun sende os manden telefonnummer og hans email adresse, samme dag, kontakter vi manden og forklare alt til ham gennem hans e-mail, han svar og fortalte mig ikke bekymre dig, at alt vil være i orden, men han fortalte mig, at det eneste er arbejdet kommer til at koste mig nogle penge til at købe alle de kræver ting vi havde brug for det arbejde, der var 19 Dec 2015, jeg giver alt han fortalte mig at sørge for ham, og han begynder arbejdet og fortalte mig, hvad også skal gøres, den 5. januar 2016 min ringe til mig og fortalte mig, at de har flytte ham og hans sag fil fra hvor han er til et andet sted Jeg fortalte ham at bekymre alt vil være fint, jeg kalder far og forklare ham, hvad min mand sagde, at han svare mig og fortælle mig, at min mand vil være tilbage snart hjem. på 9. min mand ringe igen og sagde, at jugd i det nye sted har nægte at håndtere sin sag, og jugd sagde han aldrig kan håndtere en sag, der har at blive opsagt i over en måned siden, hvorfor skulle de bringe sagen for hans kontor. det er, hvordan de sætter min mand fri uden at vide det, vi er så glade for lige nu sammen, jeg ønsker alle at hjælpe mig takke denne vidunderlige far indkaldelse drokojie for, hvad han har gjort for mig og min familie. dette er det eneste, jeg kan bruge til at smerte ham tilbage.
venligst Hvis du har brug for hjælp fra, kan du også kontakte ham via hans private e-mail, drokojiehealinghome@gmail.com. tak.
24/1 '16 22:44
Morten
Hej "Glæde"

Jeg tror umiddelbart ikke at det er det rigtig forum til ulovlig markedsføring :)

Der er vist ikke den store tvivl om at der er tale om SCAM her vel :O)

Pas på de rude...

19/3 '16 16:05
Sanaz
Hej Morten
Jeg er en lejer som gerne vil forlænge vores hus kontrakt efter 2 år og nu det er på tids som min udlejer skal forlænge huskontrakt men han er bang for lejelovning som giver mulighed til lejerne at efter 2 år, udlejer har ikke ret at nemt bede lejer om at flytte ud.
Hvordan kan jeg sikre mit udlejer at jeg fytte ud når han vil gerne og også bevare 3 måneder notice, lige som vores nuværende kontrakt.

På forhånd tak.
Hilsen,
Sanaz
21/3 '16 12:47
Sanne Nielsen
Angående forlængelse af lejekontrakt har jeg altid synes det har været vanskelig, fordi lejeloven er skruet sammen til fordel for lejer.

Jeg stod faktisk helt af på det juridske og opsøgte www.sapu.dk, som gave mig svar på alle spørgsmål, og overtog hele håndteringen af lejekontrakten.

Jeg fandt ud af jeg havde lavet en masse fejl i lejekontrakten, og faktisk stod til at en uendelig tidsperiode, hvis min lejer hev mig i huslejenævnet :(

Derfor forslå jeg helt sikker at benytte sig nogen som www.sapu.dk der arbejder for den private udlejers sag, stor og stærk støtte.

Håber folk kan bruge hjælpen til noget.

mvh.
Sanne
21/4 '16 0:22
Sara
Kære Morten
Tusinde tak for at tage dig tiden til at vejlede og hjælpe os udlejere/lejere.
Min mand og jeg har lige købt en ejerlejlighed. Da vi har en dejlig kolonihave som vi plejer at bo i om sommeren (man må kun bebo kolonihaven fra maj-nov), vil vi gerne leje vores ejerlejlighed ud i samme periode. Vi ønsker at gøre vores lejekontrakt tidsbegrænset til 1/2 år da vi selv skal flytte tilbage til lejligheden i vinterhalvåret. Vi er dog i tvivl om vores begrundelse for at gøre lejekontrakten tidsbegrænset er gyldig? Vi vil være i en meget svær situation hvis vi ikke kunne flytte tilbage i lejligheden efter et halvt år. Hvad er dine tanker om dette?

På forhånd tak
Sara
21/4 '16 23:42
Morten
Hej Sanaz

Ja, men det er lidt udfordringen, at det kan give problemer for udlejer at forlænge en fremleje. Havde I istedet for lavet kontrakten på 4 år eller hvor lang tid du nu kunne tænke dig at bo der, så havde det været lidt mere sikkert for udlejer, da der ikke er forskel på om det er en 1/2, 1, 2, 3, 4 osv... årig kontrakt. Der hvor udfordringen opstår, er når kontrakten forlænges. Så det havde måske været bedre hvis kontrakten havde været for en længere periode. Men det er jo svært for udlejer at vide hvor lang tid udlejer har brug for at udleje.

Men i bund og grund er det jo et spørgsmål om at du overbeviser udlejer om at du nok skal flytte efter det i aftaler.

Håber I finder ud af en løsning.
21/4 '16 23:47
Morten
Hej Sanne Nielsen og de andre navne du har benyttet rundt omkring på siden :)

Det er en imponerende linkbuilding "du" har gang i. Jeg er ked af hvis mine anbefalinger igennem tiden ikke har været nok ;O)

Men velkommen til sapu, hvis I skal have hjælp til at finde en dygtig link-builder, anbefaler jeg gerne en dygtig en af slagsen :)
21/4 '16 23:53
Morten
Hej Sara

Nu er jeg jo ikke advokat, så jeg har jo ikke erfaring fra tidligere retssager. Men umiddelbart synes jeg da at det lyder som en meget fair begrundelse, da I reelt set strå og mangler en bolig. Det som kan være et problem en gang imellem, er jo at et huslejenævn kan vurdere at lejer har mere behov for en bolig end I har, men da I ikke har en bolig i den efterfolgende periode, så syntes jeg da at det er en af dem der burde holde vand. Jeg har i hvert fald svært ved at se hvad man ville vurdere som bedre begrundelse for kontraktophør.
Mne ja, som der var en før Jer der så smukt anbefalede sapu, så kunne det måske være en god ide at få det bekræftet af en advokat som vil kunne sige det med sikkerhed.
22/4 '16 13:47
Sara
Kære Morten
Tusinde tak for dit svar. Tror at det er en rigtig god ide at vi kontakter sapu, bare for at være sikre.
15/5 '16 10:53
lone
Hej Morten :)

jeg og min familie på 5 i alt, flyttede ind på et landsted den 15/6-14 i nordjylland, med plads til dyr og ude liv og hvor lejekontrakten er tidsbegrænset til et år ad gangen pga ejendommen er til salg. nu her d 30/6-16 udløber 2. lejeperiode, med den begrundelse at udlejer ønsker at benytte boligen selv. udlejer og hans familie flyttede 1/6-14 til sjælland, og de valgte at leje ejendommen ud da de ikke kunne sælge (har været til salg i snart 4 år).

i den 1. første lejeperiode har vi haft nogle tvister, men valgte gennem dialog at forlænge lejemålet med et år. I forbindelse med vores tvister har udlejer haft en advokat, som også var "mellemmand" da ny lejekontrakt skulle laves for 2. lejeperiode og derfor er det med at "udlejer selv vil benytte boligen" blevet tilføjet, for det stod ikke i den første, den var tidsbegrænset for at kunne få lejer ud ved evt salg, hvilket jeg sagtens kan forstå.

den første leje periode løb fra 15/6-14 til 30/6-15 men først 8/7-15 underskriver udlejer en ny lejekontrakt som via advokat sendes til mig til underskrift. Men den er så unfair at tiden går med at diskuter med advokaten at jeg først underskriver den sidst i august med forbehold/indsigelser for 7 af deres "gode ideer".
har det noget at sige at jeg har boet uden underskrevet lejekontrakt i over en mdr. ?

boligen er ikke endnu ikke solgt, og det er kun udlejer der flytter ind hans familie bliver på sjælland, for selvfølgelig at flytte tilbage hvis det bliver solgt/der er gået lang tid nok til at kunne leje ud.

Det skal lige siges at der på ejendommen er en ledig 2 vær lejlighed som står tom så hvis udlejer har et behov for at bo i nordjylland er det muligt også uden at vi flytter.
inden vi flyttede ind fortalte udlejer mig at det med tidsbegrænsning var for ikke at blive fanget i forhold til lejer/salg, og vi "selvfølgelig" kunne bo til ejedommen var solgt for de ville jo bo på sjælland.
16/5 '16 22:44
Morten
Hej Lone

For at svare på dit spørgsmål, så mener jeg ikke umiddelbart at det har nogen indflydelse at der er gået en måned imellem de 2 kontrakter. Havde du nægtet at skrive under på den anden kontrakt og du ikke havde fået besked om at flytte til fristen, havde det været en anden sag. Men den sidste aftale er den der gælder, og jeg gætter på udlejer har ventet til den nye lejelov trådte i kraft.

Jeg fornemmer at der ligger et andet spørgsmål i det du skriver. Og til det bliver jeg nød til at anbefale dig at tænke grundigt over hvilket menneske du vil være, specielt hvis du har børn, hvilken rollemodel du vil være og hvilket samfund du vil være med til at skabe og efterlade til de næste generationer. Personligt synes jeg det er stærkt usympatisk hvis man med loven i hånden prøver at ødelægge andre folks liv, alene for egen vindings skyld. Men det er måske også bare mig der har misforstået hvad du skriver. Hvis du er så glad for at bo der, og du ikke ønsker at flytte hvis/når det bliver solgt, hvorfor så ikke købe det selv. Det synes jeg i hvert fald er en overvejelse værd. Du kunne jo sikkert leje den ekstra lejlighed ud.

Husk at verden bliver den vi laver den til. Den bedste måde at vokse som menneske, er at bidrage med mere end sig selv. Don't ask what the country can do for you, ask what you can do for your country ;)
God karma der ude
16/1 '17 22:30
Martin
Hej Morten

Sikke en lang tråd og mange spørgsmål du har svaret på igennem tiden:)

Jeg bor til leje nu i en lejlighed hvor udlejer bor i samme ejendom. Vi tegnede en tidsbegrænset lejekontrakt på 2 år som nu udløber til september. Vi vil gerne blive boende, men jeg ved at udlejer er bange for at de aldrig kan komme af med os. Vi har haft et godt forhold til dem og jeg har på fornemmelsen at vi kunne overtale dem til at forlænge. Som jeg forstår det på reglerne kan vi bare blive boende. De har vist ikke noget juridisk grundlag for at opsige vores lejemål, men jeg synes selv at reglerne på dette område er fuldstændig latterlige og har på ingen måde lyst til at røvrende udlejer. En aftale er en aftale. Dog tænker jeg om der alligevel er muligheder for at sikre dem. fx. ved at jeg underskriver en skriftlig opsigelse til et vist tidspunkt ud i fremtiden (1-2 år), men ved ikke om det har nogen juridisk betydning og hvordan det så stiller os hvis vi er nødsaget til at opsige før tid?
17/1 '17 15:43
Morten
Hej Martin

Det er et meget interessant spørgsmål. Umiddelbart er det jo mest et spørgsmål om at sikre udlejer om at I nok skal flytte igen. Så en skriftlig opsigelse ud i fremtiden lyder umiddelbart ikke som en dårlig ide. Principielt kan I jo lave en ny for hver periode og rive den gamle i stykker... jeg har dog ikke nogen erfaring med hvad et huslejenævn vil sige i sager hvor lejer nægter at flytte trods langsigtet skriftlig opsigelse. Men i bund og grund an I jo lave alle de aftaler i har lyst til af sikring på den ene eller anden måde. Der er jo et hav af kreative løsninger som udnyttelse af forkøbsret ved endt lejeperiode, eller fraflytning... men hvis I vil være på den helt rigtige side, så er det nok det sikreste at snakke med en advokat om hvordan I kan gøre det. I bund og grund er lejeloven jo lavet for at sikre lejere så gode vilkår som muligt, og sikre billige lejeboliger for at gøre plads til familier med lavindkomster i storbyerne.

Så hvis I kan finde ud af at lave en aftale I kan være enige om og I kan finde en måde at vise gensidig sikkerhed, så er der ingen andre som vil blande sig i det. Men umiddelbart lyder din ide meget god.

De bedste hilsner
Morten
17/1 '17 15:54
Martin
Hej Morten

Mange tak for svar. Det kigger vi videre på:)
13/2 '17 10:31
Sofie
Hej Morten.

Jeg har en leje-lejelighed i København, som jeg har udlejet i 1 år nu, pga at jeg har studeret i Aalborg.

Fremleje-kontrakten udløber nu d. 1 marts. Jeg vil dog gerne forlænge kontrakten - men samtidig vil jeg gerne sikre, at de ikke kan gøre krav på lejligheden, så jeg selv kan flytte ind i den igen.

Kan jeg godt skrive en ny kontrakt, hvor jeg lejer ud til dem i 2 måneder mere (indtil d. 1 Maj), hvor mig og min kæreste vil flytte til København, fordi han har fået job til den dato ?

Eller kan jeg skrive en kontrakt på et år mere og derefter sige dem op når det passer med min egen situation med 3 måneders varsel ?

Eller er den eneste mulighed så at smide dem ud nu d. 1 marts, hvor kontrakten ophæves, fordi den ikke kan forlænges uden at de får krav på boligen ?

Eller hvordan forlænger man, så jeg selv kan flytte ind i lejeligheden ? Jeg hørte at man ikke bare kan forlænge uden omtanke ?

Jeg håber du kan hjælpe mig.

De bedste hilsner
Sofie
14/2 '17 13:27
Morten
Hej Sofie

Du SKAL lave en ny kontrakt hvor du forlænger den, ellers overgår den til "uden tidsbegrænsning". Hvis du føler dig tryg ved dine lejere, kan du lave fremleje perioden som du ønsker det, men det er vigtigt at have så god en begrundelse som muligt i kontrakten, for hvorfor det er at den skal ophøre til det specifikke tidspunkt/dato. Bare husk at lejere af hele boliger har 12 måneders opsigelsesvarsel. Du kan selvfølgelig godt aftale andet med lejerne, men de er bare ikke forpligtede af det... hvis de trækker dig i huslejenævnet, er det op til dem at vurdere hvem der har mest behov for den lejlighed at bo i, og overholde lejelovgivningen. Men man kan jo aftale alt hvis man har tillid til hinanden. Lovgivningen er jo lavet til at sætte rammerne, hvis parterne ikke kan finde ud af det sammen ellers :)
14/2 '17 13:28
Morten
Hej Sofie

Du SKAL lave en ny kontrakt hvor du forlænger den, ellers overgår den til "uden tidsbegrænsning". Hvis du føler dig tryg ved dine lejere, kan du lave fremleje perioden som du ønsker det, men det er vigtigt at have så god en begrundelse som muligt i kontrakten, for hvorfor det er at den skal ophøre til det specifikke tidspunkt/dato. Bare husk at lejere af hele boliger har 12 måneders opsigelsesvarsel. Du kan selvfølgelig godt aftale andet med lejerne, men de er bare ikke forpligtede af det... hvis de trækker dig i huslejenævnet, er det op til dem at vurdere hvem der har mest behov for den lejlighed at bo i, og overholde lejelovgivningen. Men man kan jo aftale alt hvis man har tillid til hinanden. Lovgivningen er jo lavet til at sætte rammerne, hvis parterne ikke kan finde ud af det sammen ellers :)
28/2 '17 20:01
Henrik
Hej Morten

Jeg har en lejlighed i Århus, som jeg har lejet ud i 2 år, tidsbegrænset, den skal sælge da jeg er flyttet sammen med min kæreste, men lejer vil gerne blive boende, og jeg tænker at det vil egentlig være fint nok at leje den ud ind til den lejer flytter, Men så falder jeg over et spørgsmål om hvad jeg så skal gøre... lejeaftalen udløber til juni, så jeg kan forstå at lejekontrakten er under den gamle lejelov, hvor jeg fik lavet en trappeleje.
Kan jeg beholde den eksisterende kontrakt som høre under den gamle lejelov?
eller skal den ny kontrakt til med nye regler?
Eller noget helt tredje?
Mange tak for hjælpen.
mvh
Henrik
28/2 '17 20:01
Henrik
Hej Morten

Jeg har en lejlighed i Århus, som jeg har lejet ud i 2 år, tidsbegrænset, den skal sælge da jeg er flyttet sammen med min kæreste, men lejer vil gerne blive boende, og jeg tænker at det vil egentlig være fint nok at leje den ud ind til den lejer flytter, Men så falder jeg over et spørgsmål om hvad jeg så skal gøre... lejeaftalen udløber til juni, så jeg kan forstå at lejekontrakten er under den gamle lejelov, hvor jeg fik lavet en trappeleje.
Kan jeg beholde den eksisterende kontrakt som høre under den gamle lejelov?
eller skal den ny kontrakt til med nye regler?
Eller noget helt tredje?
Mange tak for hjælpen.
mvh
Henrik
10/3 '17 1:50
Morten
Hej Henrik

Et godt og meget specefikt spørgsmål, som jeg desværre helst ikke vil gøre mig klog på. Der ville jeg nok søge noget juridisk rådgivning, hvis du gerne vil være på den sikre side.

Mvh.
Morten
3/4 '17 12:02
Sandra
Hej.

Vi ejer en lejlighed på Østerbro som vi ønsker at udleje indtil vi skal sælge, som højst sandsynligt bliver til efter sommer. Ca. 6måneder fra nu.
Vi har fundet nogle interesseret lejere, men som aller helst vil forlænges hvis vi vælger ikke at sælge. Når vi laver kontrakten så skriver vi selvfølgelig at vi udlejer i tidsbegrænset periode i 6 måneder, da vi ønsker at sælge.

Jeg har tre spørgsmål, som jeg håber du kan svare på.

Hvis nu det viser sig at køber gerne vil overtage lejligheden to måneder før de 6 måneder er udløbet, er det muligt at bryde de 6 måneder med selvfølgelig en opsigelsesvarsel på et par måneder, eller skal man køre hele perioden ud?

Vi kunne ligeledes sagtens finde på at beholde lejligheden hvis vores økonomi i løbet af 6 mdr. bliver bedre. Er det så et problem at forlænge deres kontrakt yderligere et år? Vi er jo bange for at vi så ik kan få dem ud igen, hvis vi ikke har forstået reglerne.

Vi købte vores lejlighed i 2011 på østerbro. Det er en to-værelses på 74 kvadratermeter. Køkken er nyere men ikke nyt og toilet er gammelt. Men det er en fin lejlighed. Den er bygget før 1991. Vi tager 10.000kr incl. vand, varme og yousee tvpakke(fælles antenne) er det en ok pris? Vi vil helst ikke tage overpris, selvom vi ved at andre i nærheden lejer til 3-4000kr mere. Vi er bare nødt til at tage minimum 10.000kr for at kunne få det til at løbe rundt mht. leje af vores hus

Jeg håber du kan svare på disse spørgsmål.
3/4 '17 14:20
Morten
Hej Sandra

Nu ved jeg ikke om det er mig i ønsker svar fra, men der er en tendens til at det er mig der svarer på mest.

1. Nej, det kan man ikke. Hvad I aftaler med lejer og hvad lejer vil gå med til, er en sag imellem Jer. Men deres rettigheder siger når kontrakten udløber, som kan være både kortere og længere end de 12 måneders opsigelsevarsel, og ellers gælder der 1 års opsigelsesvarsel, med begrundelse at I selv ønsker at flytte tilbage. Jeg kan ikke sige om "tidsbegrænset periode, på grund af ønske om salg" er blevet godkendt som tilstrækkelig årsag til en tidsbegrænset leje ved en domstol endnu, men det er sikkert bedre end ingen ting.

2. Det er altid en udfordring at forlænge kontrakter, men som så ofte, er det jo et tillidsspørgsmål om det er en lejer, som ville brokke sig, og tage den i boligretten. For det lyder tydeligvis som om at lejer stort set altid vil have mere behov for den bolig end i har, da I lyder til at have et andet sted at bo.

3. Nu er der jo heldigvis stor forskel på hvad lejere vil give og hvad den regulerede lejelovgivning giver lejere mulighed for at leje for. Husk at reglerne er lavet for at skabe billige lejeboliger i storbyerne, for at lavindkomstfamilier også har mulighed for at bo her. Derfor skal du som udlejer (med få undtagelser som "nybyggeri"mm.) anse dig selv som social velgører. Lovgivningen er ikke lavet for at boligejere kan financiere tomgang i boliger, og dække udlejers udgifter. Om det er retfærdigt er jeg den forkerte at spørge om.
Hvis lejer går til huslejenævnet skal du ikke undre dig over hvis de vurderer den til 4-5.000,-/måned (husk at lejer kan gøre det med 12 måneders tilbagevirkende kraft). Under alle omstændigheder, vil jeg fraråde at have "all inclusive" leje, da jeg har hørt om tendenser til at det så bare ikke vurderes med i lejen hvis huslejenævnet nedsætter lejen, så husk at have det ved siden af den egentlige leje.

Men jeg ville jo nok anbefale Jer at tage fat i en advokat eller melde Jer ind i SAPU og få noget vejledning. Det er desværre stadigvæk ikke udlejers marked, hvis man vil være på den sikre side.

Men principielt kan man jo aftale alt man har lyst til med lejere og udlejere, men hvis parterne på et tidspunkt ikke kan finde ud af det, er det meget godt at kende sine spilleregler.
29/5 '17 12:19
cille
Jeg skriver, da vi bor i en lejeljlighed på et tidsbegrænset kontrakt på 3 år. Vi har dog fået kontrakten forlænget i yderligere to år her i 2016.
Vi har i følge kontrakten 3 måneders opsigelse og vil høre om det fortsat er 3 måneders opsigelse, nu lejekontrakten er ophørt og vi ikke har modtaget en ny men blot et ok på mail på de ekstra to år uden yderligere detaljer.
Herudover har vi en voldsom trappestigning hver år, hvor huslejen stiger med ca 1000,00 pr måned. Kan udlejer kræve så stor stigning hvert år?
30/5 '17 14:47
Morten
Hej Cille

Ja, men mail kea jo også være et juridisk dokument, som tillæg til en kontrakt. Jeg anbefaler dog altid at lave en ny kontrakt. Men hvis der ikke er lavet en ny kontrakt med ændrede forhold, så er det de samme forhold, som der står i kontrakten.
Om hvor vidt udlejer kan kræve en trappestigning på 1000,- per måned, er mere kompliceret. For Ja, det kan han/hun godt, men det kommer jo an på rigtig mange ting i forhold til lejligheden. Er den f.eks. mindre end 23 år gammel kan han aftale hvad udlejeren ønsker eller kan få.

Men som med så meget andet, os mennesker imellem. Så vil jeg da anbefale dig at tag en dialog med din udlejer, hvis der er noget du er utilfreds med i kontrakten. Så kan I jo sammen finde ud af om I kan finde den fælles fornuftig/tålelig løsning, eller om I bør gå hver til sit. Det er vel det mest fair for alle parter, og i hvert fald den bedst måde at løse en eventuel problemstilling.
21/1 '18 0:25
Troels
Hej Morten. Jeg udlejer et tidsbegrænset lejemål til et par, som begge står som lejere på kontrakten. Vi har nu aftalt forlængelse af lejemålet og for at undgå at lave helt ny kontrakt forlænger vi blot med et tillæg til lejekontrakten. Jeg har fået tillægget retur, men dog kun med den enes underskrift. Men er det nok, når nu begge står som lejere?
8/1 '21 12:39
Anni Hjortlund
Hej
Vi har udlejet vort hus ud tidsbegrænset til 01.02.21. Huset har før dette lejemål været sat til salg. Det er stadig vort ønske at sælge huset. Lejer har sagt, at han er interesseret i at købe, men han ved ikke, om han kan, han ved ikke, om banken siger ja. Pga hans selvstændige erhverv mangler han pt et regnskab, der viser de nødvendige tal for et evt. køb. Kan vi lave en ny begrænset lejekontrakt med hans kæreste. En kontrakt der gælder max 2 måneder. Eller hvad gør vi ? Vi er ikke interesseret i at sætte ham på gaden, omvendt vil vi også gerne have huset solgt.
Skriv dit indlæg her
Vigtigt
Dit indlæg skal være relevant i forhold til det vedkommende der startede tråden gerne vil have hjælp til. Hvis du selv gerne vil have hjælp, skal du oprette din egen, separate tråd.

Hvad er dit navn?
(Vises ved indlæg)
Din emailadresse?
(Vises ikke)
  Send mig en email, nÃ¥r der er nye indlæg i denne trÃ¥d.
Sikkerhedsspørgsmål
(For at undgå spam-indlæg)
Hvad er det sidste bogstav i navnet KASPER?
 


Se flere boligannoncer

Mangler vi boligannoncer i dit område? Så skriv dine ønsker i forummet og vi vil gøre vores bedste, for at finde boligannoncer der lever op til dine krav. Vi finder boligannoncer med andelsboliger, lejeboliger og ejerboliger til dig. Vi glæder os til at høre fra dig.

Nye tråde via RSS


© 2006 - 2024 BitnoCom